El passat dia 1 de gener del 2024 es va aprovar per part de la Unió Europea el projecte FUESE (Fortalecimiento de la extensión en el ecosistema social de las universidades en centroamérica), orientat a avaluar l’impacte de les accions i les polítiques d’Extensió que les universitats centreamericanes desenvolupen a la Regió.
El projecte està conformat per 12 institucions centreamericanes i dues europees. El CRiEDO de la UAB participa com a soci principal i coordina el WP 2 (Col·laboració i Internacionalització) i l’equip de treball el conformen Aleix Barrera, Diego Castro (Cood. UAB), Joaquín Gairín i Cecilia Inés Suárez. El projecte FUESE consolida el lideratge de CRiEDO a la regió i les relacions amb la UDELAS com a coordinadora del projecte.
La finalitat del projecte és enfortir l’impacte de les institucions d’educació superior a l’ecosistema socioeconòmic mitjançant l’avaluació de l’impacte i la transformació de les polítiques i les pràctiques institucionals.
Amb una durada de tres anys (fins al desembre del 2026) i una dotació econòmica de 794.340,00€, la proposta va ser presentada a l’Erasmus-EDU-2023, del Capacity Building in the field of Higher Education. Aquest projecte pretén instal·lar noves capacitats a les institucions d’educació superior de Centreamèrica.
Partint del concepte de Cultura d’Equitat, com a marc que es pot concretar, entre d’altres, a través de les polítiques i pràctiques d’Extensió Universitària, i la missió dels quals s’orienta al desenvolupament de les Capacitats Socioeconòmiques en la promoció cultural, sociocomunitària, de l’ocupabilitat i l’emprenedoria dels Grups Destinataris Objectivament Vulnerables capitalitzant el coneixement, la transferència i la innovació del context universitari amb la col·laboració del sector privat, es pot enfortir l’Impacte Social de les institucions d’educació superior. Des d’aquesta perspectiva el projecte s’estructura en 5 principis fonamentals que en permeten la justificació i la fonamentació:
- La cultura d’equitat, com a referent axiològic i ontològic que permet fonamentar l’acció.
- L’Extensió Universitària considerada doblement com a part de l’estructura i la missió de les universitats i, també, com a eina que concreta l’acció universitària sobre el territori.
- La possibilitat d’instal·lar i desenvolupar capacitats socioeconòmiques a les persones, grups i comunitats com a contingut de les polítiques i pràctiques de fer de l’Extensió Universitària.
- Els grups destinataris objectivament vulnerables.
- L’impacte social de les actuacions desenvolupades per les institucions d’educació superior.
La reunió inicial va començar el dia 15 de febrer passat i finalitzarà els pròxims dies 20, 21 i 22 de març de manera presencial a la seu d’UDELAS Panamà.