El projecte té com a objectiu principal millorar l’accés a la Formació Professional (FP), així com contribuir a millorar la permanència dels estudiants amb més dificultats. Les seves línies de treball estan vinculades a tres de les prioritats específiques del programa Erasmus + per la formació professional. Concretament:
- Augmentar la visibilitat i l’atractiu de l’FP.
- Augmentar la flexibilitat de les oportunitats de l’FP.
- Contribuir a innovació en FP.
Aquestes prioritats estratègiques es tradueixen en 4 objectius operatius en el Projecte Orienta4VET:
- Visibilitzar l’FP en cadascun dels contextos, identificant i analitzant els seus principals problemes i el seu impacte.
- Identificar les principals barreres de l’FP als territoris i analitzar-ne l’impacte, prenent com a indicadors de referència el desenvolupament personal, educatiu/formatiu, empresarial i/o productiu del territori, sociolaboral o socioprofessional.
- Explorar la potencialitat i la viabilitat de vies alternatives que facilitin la diversificació i flexibilitat d’accés oportunitats a l’FP (o el reingrés educatiu/formatiu per itineraris professionals).
- Implementar estratègies d’orientació i acció tutorial adequades en els itineraris d’FP i analitzar-ne l’impacte.
El projecte produirà resultats dividits en quatre àrees d’intervenció:
- FP plural que implica una redefinició de la posició global de l’FP en el sistema d’educació i formació;
- solucions d’ensenyament, aprenentatge i orientació personalitzades;
- progressió i vies d’aprenentatge orientat professionalment al llarg de la vida i portabilitat de l’aprenentatge professional;
- vies flexibles.
Aquestes àrees d’intervenció corresponen a tres resultats principals del projecte (Project results en anglès – PR):
- PR1. Orienta4VET compartit i pla d’orientació interactiva (guia interactiva). Relacionat amb l’O3 d’aquest projecte, aquest PR1 serà un espai compartit que inclourà una guia interactiva per a la implementació d’estratègies/ accions d’orientació i acció tutorial a la FP, que s’entenen com a enfocaments innovadors d’ensenyament i aprenentatge. La característica clau i rellevant d’aquest pla d’orientació compartit i interactiu és co-creat pels agents educatius d’FP que participen en el projecte.
- PR2. Mapa interactiu Orienta4VET. Relacionat amb O1 i O2 d’aquest projecte, aquest PR2 busca ser una eina i recurs accessible per a orientadors, professors/formadors, joves, investigadors, centres educatius, agents educatius externs, administració educativa, etc., en l’àmbit de la FP. Aquest mapa interactiu s’adapta a la realitat dels territoris que estaran implicats en aquest projecte, sent una resposta a demandes i necessitats concretes dels agents implicats. Aquest PR2 estarà format per:
- Informació relacionada amb les dificultats i avantatges actuals de l’FP i els seus itineraris, en funció dels territoris.
- Identificació d’itineraris alternatius d’accés a la FP als diferents territoris.
- PR3. Orienta4VET MOOC. Relacionat amb O1, O2 i O3 d’aquest projecte, aquest PR3 pretén desenvolupar un recurs formatiu accessible que contribueixi al desenvolupament de capacitats dels agents d’FP en la implementació de processos i estratègies d’orientació i acció tutorial integrats en els processos d’ensenyament i aprenentatge. Aquest recurs MOOC incorporarà, com a part del procés de formació, la guia interactiva i el mapa interactiu.
A grans trets, el projecte produirà resultats tangibles incloent: (a) dipòsit amb informació i recursos de fàcil accés per poder oferir a cada territori suport i respostes a mida per a una varietat d’agents educatius d’FP; (b) desenvolupament d’un pla d’orientació compartit i interactiu dissenyat amb la implicació de diferents institucions i agents educatius, que inclou un pla de formació amb enfocaments d’aprenentatge innovadors; (c) Construcció de la xarxa d’FP.
Orienta4VET és coordinat per la professora Patricia Olmos (CRiEDO-UAB), i compta amb la participació d’investigadors i professorat de: Instituto Politecnico de Leiria (Portugal), Universität Bremen (Alemanya), Universitatea din Bucuresti (Romania) i Aarhus Universitet (Dinamarca).