Cinquanta anys després de la proclamació de la Declaració Universal dels Drets Humans, el 10 de desembre de 1948 per les Nacions Unides, la idea i la significació del catàleg dels drets humans encara no s’ha sedimentat a les ments de la humanitat sota la idea de promoure una “Cultura dels Drets Humans” sostenible i preventiva.
Les violacions dels drets humans segueixen sent una trista realitat a la majoria dels països del món. L’informe anual 2003 d’un dels socis del projecte, l’organització de defensa dels Drets Humans, Amnistia Internacional, deplora violacions dels drets humans a 151 països del món. A 106 estats, la tortura i el maltractament de dissidents és una pràctica diària; a 31 països, la pena de mort encara s’imposa i s’executa. Els darrers esdeveniments a l’Orient Pròxim i la suposada “Guerra contra el Terrorisme”, com a conseqüència de l’11 de setembre de 2001, també contribueix a una indiferència creixent vers els drets humans. Els drets humans són, doncs, més rellevants i més importants que mai i han de ser desenvolupats en tots els possibles formats escolars. El projecte SOCRATES-COMENIUS 2.1 “Visió Human Rights Culture”: Els Drets Humans al currículum de Formació Professional i la formació d’Ambaixadors a Drets Humans, té com a objectiu abordar una àrea fins ara absolutament descurada al currículum tècnic de la Formació Professional .
El “Projecte de Drets Humans” finançat per la Comissió Europea i amb recursos propis de les organitzacions que participen – dos objectius principals:
- Els Drets Humans han de convertir-se en una “nova rutina” que abraci totes les activitats formatives de caràcter educatiu. No han de ser confinats a temes com la història, les ciències socials o la religió sinó que han de ser una qüestió omnipresent a llarg de tota la instrucció tècnica.
- Un curs de formació destinat a preparar professors de branques tècniques per ser “Ambaixadors en Drets Humans”, que els ha d’ajudar a fer front a aquesta nova i important tasca i permetre’ls actuar com a multiplicadors entre els professionals de la rama i com a promotors dels drets humans a les seves escoles.
Els diferents membres de l’equip del “Projecte Drets Humans” s’identifiquin com a beneficiaris del projecte, responsables de la direcció científica i de la coordinació dels quatre equips nacionals. Cada equip nacional compren:
- Una institució de formació de professors d’una universitat
- El govern local/regional
- Escoles de Formació Professional i els seus professors
- Organitzacions no governamentals que treballin els Drets Humans