La seguretat integral als centres d’ensenyament obligatori a Espanya

Imagotipo CRIEDO
Entitat finançadora: Fundación Mapfre
Data d'inici: 01/01/2009
Data de finalització: 01/12/2009
Coordinació: Joaquín Gairín (UAB)
Finançament global: 15.000

Bàsicament el projecte pretén aportar una radiografia a nivell estatal sobre l’estat de la qüestió en relació amb la seguretat integral als centres educatius. Més específicament volem focalitzar l’atenció als centres d’ensenyament obligatori, per ser aquest universal, i implicar de manera massiva la totalitat de la població en edats compreses entre els 6 i els 16 anys. L’estudi pren com a referència, doncs, els centres d’Educació Primària (encara que incloguin l’etapa d’Ed. Infantil) i els centres d’Educació Secundària Obligatòria (tot i que incloguin estudis postobligatoris).

Es formula com a objectiu general del projecte:

  • Identificar les debilitats als centres d’ensenyament obligatori a Espanya en relació amb les qüestions de seguretat integral.

Com a objectius específics hem valorat formular el següent:

  • Identificar els riscos principals en la seguretat dels centres educatius.
  • Identificar les polítiques, actuacions i iniciatives més adequades en relació amb la prevenció i la seguretat integral.
  • Elaborar un decàleg a partir de les conclusions de l’estudi amb propostes per millorar la seguretat als centres educatius a Espanya i la prevenció d’accidents.

Per abordar el treball de camp pretenem dividir el territori en 4 grans zones per assegurar-ne la viabilitat i representativitat. Realitzarem un enfocament metodològic mixt on es combinaran elements qualitatius i quantitatius. Més específicament pretenem fer una triangulació de: 1) Qüestionari sobre Seguretat Integral, recentment validat pel propi equip sol·licitant; 2) Grups de discussió a realitzar a les 4 zones establertes i, 3) Anàlisi de documents i fonts escrites (normativa i legislació, polítiques i actuacions, literatura específica, etc.).

El producte final serà per una banda la validació pràctica d’un instrument per al diagnòstic de la seguretat integral a l’àmbit educatiu; també la possibilitat de fer un diagnòstic de la situació de la temàtica a Espanya i la de poder organitzar unes conclusions que permeti orientar futures actuacions, polítiques i iniciatives.

El valor afegit del projecte es podria vincular a l’obertura d’una línia de recerca rigorosa sobre les qüestions de prevenció i seguretat integral als centres educatius. No s’escapa de la nostra consideració l’escassa rellevància que fins ara han tingut aquestes qüestions als centres educatius, per la qual cosa aprofundir teòricament i empíricament sobre aquesta qüestió generaria un clar valor afegit.

Igualment, l’enfocament interdisciplinari ens aproxima a un model de treball absolutament necessari en l’àmbit educatiu: l’experiència dels tècnics i els experts en matèria de seguretat i prevenció, juntament amb els acadèmics i els experts de l’àmbit educatiu.

Finalment, considerem com a valor la possibilitat d’aportar una sèrie de conclusions i recomanacions fàcilment aplicables als centres d’ensenyaments obligatoris del nostre país.

Personal associat al projecte:

Joaquín Gairín (UAB, Coord.), Joaquín Álvarez (Inspecció educativa de Madrid), Isabel Cantón (U. de León), Diego Castro (UAB), Anna Díaz (UAB), Manuel Lorenzo (UGR),  Manu Martín (FEPSI), Ramon Moles (UAB), Manuel Rosales (FEPSI), Jordi Sans (FEPSI).

Comparteix a les xarxes: