Bàsicament el projecte pretén aportar una radiografia a nivell estatal sobre l’estat de la qüestió en relació amb la seguretat integral als centres educatius. Més específicament volem focalitzar l’atenció als centres d’ensenyament obligatori, per ser aquest universal, i implicar de manera massiva la totalitat de la població en edats compreses entre els 6 i els 16 anys. L’estudi pren com a referència, doncs, els centres d’Educació Primària (encara que incloguin l’etapa d’Ed. Infantil) i els centres d’Educació Secundària Obligatòria (tot i que incloguin estudis postobligatoris).
Es formula com a objectiu general del projecte:
- Identificar les debilitats als centres d’ensenyament obligatori a Espanya en relació amb les qüestions de seguretat integral.
Com a objectius específics hem valorat formular el següent:
- Identificar els riscos principals en la seguretat dels centres educatius.
- Identificar les polítiques, actuacions i iniciatives més adequades en relació amb la prevenció i la seguretat integral.
- Elaborar un decàleg a partir de les conclusions de l’estudi amb propostes per millorar la seguretat als centres educatius a Espanya i la prevenció d’accidents.
Per abordar el treball de camp pretenem dividir el territori en 4 grans zones per assegurar-ne la viabilitat i representativitat. Realitzarem un enfocament metodològic mixt on es combinaran elements qualitatius i quantitatius. Més específicament pretenem fer una triangulació de: 1) Qüestionari sobre Seguretat Integral, recentment validat pel propi equip sol·licitant; 2) Grups de discussió a realitzar a les 4 zones establertes i, 3) Anàlisi de documents i fonts escrites (normativa i legislació, polítiques i actuacions, literatura específica, etc.).
El producte final serà per una banda la validació pràctica d’un instrument per al diagnòstic de la seguretat integral a l’àmbit educatiu; també la possibilitat de fer un diagnòstic de la situació de la temàtica a Espanya i la de poder organitzar unes conclusions que permeti orientar futures actuacions, polítiques i iniciatives.
El valor afegit del projecte es podria vincular a l’obertura d’una línia de recerca rigorosa sobre les qüestions de prevenció i seguretat integral als centres educatius. No s’escapa de la nostra consideració l’escassa rellevància que fins ara han tingut aquestes qüestions als centres educatius, per la qual cosa aprofundir teòricament i empíricament sobre aquesta qüestió generaria un clar valor afegit.
Igualment, l’enfocament interdisciplinari ens aproxima a un model de treball absolutament necessari en l’àmbit educatiu: l’experiència dels tècnics i els experts en matèria de seguretat i prevenció, juntament amb els acadèmics i els experts de l’àmbit educatiu.
Finalment, considerem com a valor la possibilitat d’aportar una sèrie de conclusions i recomanacions fàcilment aplicables als centres d’ensenyaments obligatoris del nostre país.