De l’escola a la universitat: integració curricular dels vectors LOMLOE a la formació inicial de mestres d’educació infantil i primària.

Entitat finançadora: AGAUR (Programa ARMIF)
Data d'inici: 01/09/2023
Data de finalització: 31/03/2025
Finançament global: 23.400
Referència: 2023 ARMIF 00025

El projecte “De l’escola a la universitat: integració curricular dels vectors LOMLOE a la formació inicial de mestres d’educació infantil i primària” pretén donar resposta a la necessitat d’adaptar la formació inicial del professorat (FIP) als canvis normatius del sistema educatiu i que afecten a la formació obligatòria. L’aprovació de la LOMLOE comporta orientar la FIP per tal de capacitar als i les futures mestres per al desenvolupament del nou currículum d’infantil i primària. Aquest fet exigeix, entre d’altres, garantir l’abordatge dels sis vectors (aprenentatge competencial, perspectiva de gènere, universalitat, qualitat de l’educació de les llengües, benestar emocional, i ciutadania democràtica i consciència global) i avançar cap a un model de formació més integrador. Concretament, el projecte pretén dissenyar i validar un model d’integració curricular que permeti l’abordatge i l’enfortiment dels vectors LOMLOE a les assignatures de formació bàsica, obligatòria i pràcticum dels plans d’estudis dels graus de mestre d’educació infantil i educació primària. Mitjançant una metodologia interpretativa, que combina la realització de grups de discussió i entrevistes a mestres en actiu i en formació, així com a professorat universitari, i l’anàlisi dels actuals plans d’estudi de les universitats implicades, es pretén indagar sobre la integració curricular i transversal dels vectors en les pràctiques formatives i escolars. Fruit del treball realitzat, i més enllà d’altres productes que es puguin generar, es confeccionarà una guia interactiva dirigida al professorat de les Facultats d’Educació que inclourà, entre d’altres: a) Marc conceptual al voltant dels vectors; b) Accions i estratègies per a l’ensenyament integrat dels vectors; c) Eines per a la integració curricular) i d) Recull de pràctiques de referència d’escoles i facultats d’educació per a l’abordatge dels vectors. El projecte està liderat pel Grup de Formació Docent i Innovació Pedagògica (FODIP) de la Universitat de Barcelona i membres de l’Equip de Desenvolupament Organitzacional (EDO) de la Universitat Autònoma de Barcelona formen part de l’equip de recerca. Així mateix, formen part del projecte mestres d’infantil i primària de 10 centres de Catalunya.

Personal associat al projecte:

Emma Quiles Fernández (IP-UB), Beatriz Jarauta Borrasca (UB), Zoia Bozu (UB), Susana Orozco Martínez (UB), Isaac Calduch Pérez (UB), Gabriel Hervas Nicolas (UB), Blanca Patricia Silva Garcia (UB), Aleix Barrera-Corominas (UAB), Anna Díaz-Vicario (UAB), Cecilia Inés Suárez (UAB), Sergio Cortijo Gimenez (Escola l’Estel), Laura Vila Vicente (Escola La Farigola), Beatriz Durán Rodríguez (CEIP Joaquim Ruyra), Sandra García Barba (CEIP Miquel Martí i Pol), Eva López Nolla (CEIP Miquel Martí i Pol), Leonor Giménez Velázquez (Escola Cervantes), Juan José Luján Climnet (Escola H. Josep Tarradellas), Soraya González Vega (Escola H. Josep Tarradellas), Rut Escolano Cubero (Escola H. Josep Tarradellas), Laura Goñi Fernández (Escola H. Josep Tarradellas), María Teresa Pizarro Torres (Escola H. Josep Tarradellas), Francisca Martínez Checa (Escola del Parc) i Ignasi Benet Gas (Escola Teresiana Bellvitge)

Comparteix a les xarxes: