Seguretat a les escoles: una aproximació integral

49_Leadership
Publicacions

Publicat en la darrera edició del “International Journal of Leadership in Education. Theory and Practice” l’article “Safety in schools: an integral approach” amb l’autoria de Joaquín Gairín i Diego Castro.

La seguretat en les instal·lacions escolars ha estat, des de sempre, una preocupació constant de la comunitat educativa. Els centres educatius tenen la responsabilitat i obligació de garantir espais segurs i saludables tant pel professorat i d’altre personal, que desenvolupa la seva tasca diària en aquestes institucions, com pels destinataris del servei educatiu.

Tot i que l’activitat que es desenvolupa en els centres educatius no està catalogada amb un nivell de risc elevat, hi ha certs factors que incideixen de manera negativa en la seguretat dels usuaris d’aquestes institucions: l’edat dels usuaris (infants i joves que, sovint, no tenen una adequada percepció dels riscos i perills als que s’exposen), ocupació elevada de les instal·lacions en determinades franges horàries i edificis i instal·lacions deficients per falta de manteniment adequat.

L’article publicat resumeix un projecte de recerca sobre seguretat integral a les escoles. L’objectiu d’aquesta recerca en particular ha estat, en primer lloc, avaluar el grau de seguretat integral a les escoles, en segon lloc, proposar estratègies per a la millora de la prevenvió i els sistemes de seguretat i, en tercer lloc, identificar les característiques de la cultura de seguretat. El treball s’ha desenvolupat a partir de les dades obtingudes en 20 escoles de l’àrea metropolitana de Barcelona, aplicant dos instruments: qüestionaris i focus groups, amb una clara orientació qualitativa pel que fa la metodologia.

Els resultats obtinguts mostres que els temes sobre seguretat requereixen un ampli nivell de responsabilitat en el que el personal de gestió dedica una important quantitat de temps, especialment quan han estat involucrats en aspectes de gestió educativa durant diversos anys. Les escoles normalment es dirigeixen a la seguretat des d’un punt de vista reactiu, però amb una actitud preventiva, doncs en la majoria de casos elaboren protocols d’actuació una vegada han experimentat algun tipus d’accident previ. Els resultats obtinguts obren noves possibilitats per a examinar percepcions sobre seguretat als centres, incorporar procediments sobre seguretat a les activitats de gestió i crear relacions interpersonals i activitats formatives per als gestors escolars.

Accés a l’article complet: http://www.tandfonline.com/toc/tedl20/14/4

Comparteix a les xarxes:

Últimes notícies