Lideratge en organitzacions educatives

88_EDUCAR
Publicacions

Manuel Lorenzo Delgado, coordinador de l’EDO Universitat de Granada, i Maria García Carmona, professora d’aquesta mateixa universitat, han coordinat el darrer monogràfic de la revista EDUCAR.

El número 48/1 de EDUCAR, dedicat a “Lideratge a les organitzacions educatives: nous avenços” ha estat coordinat pel prof. Manuel Lorenzo Delgado, coordinador del EDO Universitat de Granada, i Maria García Carmona, professora d’aquesta mateixa universitat. La revista inclou aportacions de professors de les Universitats Autònoma Metropolitana de Mèxic, de Extremadura, Granada, i Santiago de Compostela.

Segons els coordinadors, l’origen d’aquest monogràfic respon a la preocupació que s’arrossega des dels últims quinze o vint anys en relació al lideratge, que per a ells ha tingut dues fases clarament diferenciades: una primera de sistematització i revisió de la producció científica en relació a aquest camp, que cristal·litza en el número temàtic de 2005 a la Revista espanyola de Pedagogía, titulat “El liderazgo en las organizaciones educativas: revisión y perspectivas actuales” i un temático a la revista Escuela, publicat el mateix any, amb el títol “El liderazgo pedagógico”. La segona etapa la relacionen amb l’amplificació de perspectives en el camp d’estudi tant des del punt de vista dels subjectes (lideratge de l’estudiant, dels dirigents, l’AMPA, etc...) com del mateix camp i els tipus de lideratge que origina (lideratge polític, religiós, esportiu, de la dona, castrense, etc..)

Els articles que integren el monogràfic pretenen donar resposta a aquestes dues línies de recerca, essent present la línia actual de lideratge plural, entesa a través de les comunitats de lideratge, que vol dir una mirada que transcendeix les explicacions individualistes i les teories ambientalistes sobre el lideratge, situant-lo en el sistema escolar, o una part significativa d’aquest com a escenari i context per al seu desenvolupament i responent-hi amb les altres propostes de construcció de comunitats docents (comunitats de pràctica, d’aprenentatge,...) etc..

Sens dubte, el nou número de la revista EDUCAR (disponible en breu a través del vincle http://ddd.uab.cat/record/5029 ) representa una actualització i revisió de l’estat actual del lideratge en entorns educatius a nivell espanyol.

Comparteix a les xarxes:

Últimes notícies