Universidad y colectivos vulnerables

Any de publicació: 2014
Autoria: Joaquín Gairín Sallán, Guadalupe Palmeros y Ávila, Adoración Barrales Villegas
Editorial: Ediciones del Lirio
ISBN: 978-607-8371-34-1
URL: https://ddd.uab.cat/record/126093

L’accés i la permanència a la universitat segueix sense oferir, de moment, les mateixes oportunitats a tots els ciutadans que estan en condicions de fer estudis superiors. Raons econòmiques, culturals, socials o de gènere castiguen possibilitats de realització i de promoció personal i social. La utopia d’una universitat més inclusiva continua sent un repte per a aquestes institucions. Aquesta aportació, complementària a altres ja editades anteriorment sobre la temàtica, recull les aportacions més significatives presentades al Congrés Universitat i Col·lectius Vulnerables 2014, celebrat a Veracruz (Mèxic) el 29 i 30 d’octubre de 2014. Promogut pel Projecte ACCEDES, ha estat un espai per presentar i debatre els resultats del mateix, així com una oportunitat per a la trobada amb altres projectes i experiències significatives sobre la temàtica. El més destacable de la mateixa, és la fugida que representa aportacions generals sobre la universitat inclusiva i la focalització que realitza en relació amb propostes concretes centrades en els col·lectius més vulnerables que es poden trobar a les universitats: indígenes, dones, discapacitats, minories , no habituals, estudiants de zones rurals, emigrants i col·lectius amb un Índex de Desenvolupament Humà (IDH) molt baix. També l’orientació pràctica, en centrar-se en estratègies, instruments i experiències. Es tracta, en síntesi, de donar suport al desenvolupament d’una universitat la missió i els objectius dels quals s’orienten a promoure la inclusió de tots els estudiants i, especialment, d’aquells que es troben en una situació de vulnerabilitat i que poden posar en evidència la capacitat o incapacitat del sistema universitari per assolir l’equilibri entre qualitat i equitat. El projecte ACCEDES, finançat per la Unió Europea, contribueix així a assolir els seus propòsits vinculats al desenvolupament d’eines per al desenvolupament organitzacional de les institucions d’educació superior en l’aplicació de les accions de millora en l’accés, l’excel·lència acadèmica i la fase d’egrés col·lectius vulnerables. Esperem que el seu contingut serveixi al propòsit esmentat, contribueixi a la promoció de la inclusió a l’educació superior a Llatinoamèrica i ajudi a trobar l’equilibri entre qualitat i equitat en els sistemes universitaris.

Comparteix a les xarxes: