Seguint el fil de l’organització

Any de publicació: 2000
Autoria: Carme Armengol Asparó, Mònica Feixas, Rosa Maria Pallarès
Editorial: Servei de Publicacions de la UAB

Aquest llibre és el fruit d’una llarga tasca de col·laboració entre les autores C. Armengol, M. Feixas i R.M. Pallarès, responsables de l’assignatura d’Organització del Centre Escolar a la UAB. Pretendre plantar els temes bàsics de l’organització i la gestió dels centres educatius de nivell no universitari. Creiem que aquesta aportació pot interessar simultàniament als alumnes de la Facultat de Ciències de l’Educació i també a professionals que es preparen per incorporar a centres educatius o educadors en exercici.

El primer capítol, de caràcter introductori “Fonamentació teòrica” tracta sobre el concepte i la naturalesa de les organitzacions en general; ens situem en l’àmbit d’estudi de l’organització escolar, per acabar focalitzant-se en el centre educatiu en el context del sistema escolar, educatiu i social. La naturalesa de tota l’organització educativa s’examina des de tres aspectes concrets: dels objectius de l’organització, l’estructura organitzativa i el sistema relacional.

El capítol sobre “Plantaments organitzacionals” part de la base dels centres educatius tenen certa autonomia per prendre decisions sobre la gestió i organització, i mostren grans diferències els uns respecte dels altres en funció de les característiques dels alumnes i les famílies i del context sociocultural de les que rodeja. El segon capítol s’ocupa de l'”Estructura Organitzativa”, relacionant-se amb la gestió de les persones dins de l’organització (recursos humans), la gestió dels espais i materials (recursos materials) i altres mecanismes que vinculant a tots dos (recursos funcionals).

L’últim capítol tracta sobre la naturalesa i l’especificitat de les relacions interpersonals i intergrupals en els centres educatius. La forma com es configura els grups, els nivells de participació, la modalitat de presa de decisions i la resolució de conflictes, els processos de comunicació, el clima i la cultura del centre són els aspectes principals que configuren el sistema relacional d’aquesta organització educativa.

Comparteix a les xarxes: