L’estudi de l’eficàcia i el clima escolar té més tradició en l’àmbit anglosaxó que no pas en el llatinoamericà. Tot i això, en l’última dècada la investigació està avançant amb força també als països de llengua espanyola i portuguesa. La rellevància d’aquests treballs en el nostre context és indiscutible des de dos punts de vista: d’una banda, com a mètode rigorós per avançar en el coneixement científic de les ciències de l’educació. D’altra banda, com a font per conèixer la situació dels nostres centres escolars a partir de les percepcions dels professors i els resultats dels alumnes, de manera que es puguin descobrir camins per millorar l’educació i el funcionament dels centres escolars.
Doncs bé, aquesta obra és fruit de l‟esforç investigador d‟un grup de professors universitaris amb diversos projectes finançats sobre aquesta temàtica preocupat per la descripció i millora dels nostres centres d‟ensenyament.
Mario Martín Bris, expert en organització i planificació escolar i especialista en clima de treball, camp on compta amb nombroses publicacions, és Professor Titular a la Universidad d’Alcalá i lidera aquesta línia de recerca del seu Departament des de fa més d’un lustre.
El professor Arturo González Galán, expert en avaluació i metodologia de recerca, treballa actualment a la UNED després d’una estada de dos anys a la Universitat d’Alcalá. Va fer la tesi doctoral sobre les relacions entre qualitat, eficàcia i clima, treball que va suposar el principal punt de partida d’aquesta investigació, especialment en els aspectes metodològics.
Juan Carlos Torrejo Seijo, després d’un llarg i fructífer camí per la Conselleria d’Educació de la Comunitat de Madrid compaginant-la amb la docència universitària, s’ha incorporat com a Professor Titular al Departament d’Educació de la Universidad d’Alcalá, on forma futurs psicopedagogs i mestres. És especialista de reconegut prestigi en el tema del tractament i la mediació de conflictes a centres escolars i en organització escolar.
Finalment, aquesta vegada s’ha unit al grup la Professora Titular del Departament de Pedagogia Aplicada de la Universitat Autònoma de Barcelona, Carme Armengol Asparó, experta en cultura de les organitzacions.