La implicació dels municipis xilens en educació és històrica. Nascuda a partir del 1980, es va iniciar amb el traspàs de tots els col·legis des del Ministeri d’Educació als municipis com a part d’un procés de descentralització.
Actualment, aquest model de gestió descentralitzat ja sedimentat cerca eficiència administrativa i acadèmica amb metes de qualitat per a tots els centres implicats. Inclou aquest propòsit la capacitació i el desenvolupament professional dels equips directius, tècnics docents d’aula i de centre, a més de contemplar accions de col·laboració amb els apoderats i l’entorn.
Així, durant anys, els municipis han anat promovent diverses actuacions educatives i socials relacionades i han generat un banc d’experiències de gran importància per als contextos concrets on s’ubiquen. Tot i això, la seva actuació ha estat molt contextualitzada i és poc coneguda fora de la seva realitat.
El coneixement i la difusió de les experiències que sobre educació estan desenvolupant els municipis és, sobre això, una necessitat que pot facilitar l’enriquiment mutu, alhora que potenciar la implicació d’altres municipis en nous projectes. També és una oportunitat per reflexionar sobre el model implementat, les possibilitats i els límits, la filosofia i la realitat.
Més informació aquí.