La Universitat viu canvis sense precedents per tal de donar resposta a les exigències que li planteja la societat. Si bé les organitzacions afronten canvis globals, les universitats com a organitzacions educatives no són l’excepció. El pas d’una Universitat amb preponderància en l’educació i la formació en un àmbit local, a una Universitat d’investigació amb enfocament global és una tendència indiscutible que impacta en la seva identitat organitzacional.
Analitzar la identitat organitzacional en la Universitat segons com la percep l’acadèmic, cobra sentit a l’considerar la seva perspectiva per afavorir la generació de pautes cap a ajustos pertinents en l’organització universitària, en temps en què el canvi arriba al sentit i raó de ser de les universitats . Aquest fet mereix una actitud d’alerta en recerca de l’enfortiment de la identitat organitzacional universitària, a partir de les creences compartides dels acadèmics.
A l’considerar que la identitat organitzacional afavoreix l’equilibri entre la tradició i la innovació, s’estudia la forma com l’acadèmic percep els canvis en la identitat de l’organització universitària, i la seva relació amb la identificació organitzacional en context mexicà; atès que a partir de les seves creences compartides, es poden llançar llums cap a on, i sobretot, com convé perfilar les forces de l’canvi.
Per això, els objectius de l’estudi giren en dos sentits complementaris: comprendre la identitat organitzacional en la Universitat a partir del central, distintiu i perdurable, a més dels aspectes per preveure; així com analitzar els factors que afavoreixen i limiten la identitat organitzacional amb la Universitat en els seus acadèmics.
La metodologia emprada part de l’paradigma interpretatiu mitjançant un estudi qualitatiu. La mostra es concentra en 30 acadèmics de temps complet de 5 universitats particulars i públiques representatives de Mèxic. Per a l’anàlisi de resultats es va emprar el programari QDAminer.
Els resultats, tot i que no són generalitzables per a tots els contextos, mostren tendències d’interès com un primer acostament a l’objecte d’estudi. A partir de les creences compartides dels acadèmics respecte a la idea d’Universitat, s’identifiquen els aspectes per preveure, que concentren els aspectes formatiu i intel·lectual, l’humà i la gestió universitària.
En sentit complementari, els factors que afavoreixen i limiten la identificació organitzacional amb la Universitat en els seus acadèmics, giren al voltant dels factors ideacionals, personals i organitzacionals.
A partir de la revisió de literatura, els resultats de l’estudi de camp, així com les conclusions, sorgeixen les pautes de gestió propostes per promoure la identitat organitzacional en la Universitat en canvi, en recerca d’l’equilibri entre la innovació i la tradició, perpetuar valors importants que distingeixen la Universitat d’un altre tipus d’organitzacions, així com afavorir la identificació organitzacional dels seus acadèmics; i amb això, facilitar la resposta a les exigències que la societat li exigeix.