Des que a finals de 2022 ChatGPT es va popularitzar, les aplicacions i usos de la intel·ligència artificial generativa s’han multiplicat i l’educació s’ha vist davant d’un repte gairebé sense precedents. D’aquí sorgeix la pregunta com es pot fer servir la intel·ligència artificial generativa al context educatiu universitari? La investigació en educació encara no ha abordat aquest tema en profunditat a Espanya i, a escala internacional, les publicacions mostren molt pocs estudis empírics, els quals són a petita escala majoritàriament.
La contribució del projecte EdU-InA s’estableix en dos nivells: (1) Ajudar els professors a aprofitar al màxim la IA generativa per al seu ensenyament, adequant els plans d’estudi i les activitats d’avaluació a les necessitats reals del mercat laboral on s’utilitza la IA generativa als diferents camps; i (2) ajudar els líders a adaptar les universitats i preparar els futurs professionals per integrar eficaçment la IA generativa, basant-se en la investigació i no en expectatives, pors o conceptes erronis.
Per això, EdU-InA es concreta en 2 objectius generals i 7 específics:
- Analitzar les pràctiques educatives de la Intel·ligència Artificial generativa a l’ensenyament universitària:
- Diagnosticar el nivell de coneixement i usos de la IA generativa dels professors.
- Identificar les millors pràctiques d’ensenyament per a cada disciplina acadèmica on els professors van aplicar la IA generativa.
- Descriure les possibilitats i els desafiaments d’incorporar la IA generativa als plans d’estudi.
- Analitzar els usos de la IA generativa dels estudiants universitaris per a l’educació.
- Analitzar les polítiques i opinions sobre la implementació de la Intel·ligència Artificial generativa a l’educació universitària:
- Analitzar els discursos i opinions sobre la incorporació de la IA generativa a l’educació universitària.
- Descriure les polítiques i estratègies actuals sobre l’ús de la IA generativa a les universitats.
- Dissenyar un full de ruta per ajudar les universitats a implementar la IA generativa de manera eficient, equitativa i ètica a l’educació universitària. (SO2.3)
La metodologia s’estableix per abordar el fenomen des de‟un paradigma humanista amb un mètode mixt, combinant dades quantitatives i qualitatius, i demanant dades dels diferents actors. L’estudi es realitzarà a 6 universitats amb representació de les diverses zones d’Espanya: Universitat Autònoma de Barcelona, Universidad Complutense de Madrid, Universidad de Granada, Universidad de Vigo, Universidad de León i Universitat Oberta de Catalunya.
Per complir amb els objectius, la mirada interdisciplinària i la perspectiva de gènere, la selecció de les mostres se n’estratifica per universitat, disciplina acadèmica i gènere. El projecte obtindrà dades a través d’enquestes (professors i estudiants), entrevistes i grups de discussió (professors, experts i líders universitaris) i anàlisi documental (estratègies, polítiques i plans d’estudi).
En definitiva, EdU-InA contribueix a la transformació digital de l’organització educativa a través del coneixement dels usos de la IA generativa a l’educació superior així com la comprensió de les opinions i polítiques de la IA i com s’hauria d’integrar de manera efectiva, ètica i equitativa.