L’ensenyament de les ciències al sistema educatiu panameny: avaluació del professorat

Imagotipo CRIEDO
Entitat finançadora: Secretaría General de Ciencia, Tecnología e Innovación y Ministerio de Educación del Gobierno de Panamá
Data d'inici: 01/01/2007
Data de finalització: 01/01/2008
Coordinació: Joaquín Gairín (UAB)

El marc de referència a què es vincula al present estudi el Programa Fem Ciència, coordinat per la SENACYT de Panamà. El seu desenvolupament exigeix avançar en el coneixement de tots els aspectes que conformen el procés densenyament-aprenentatge i, entre ells, els referits a la metodologia de treball que habitualment utilitza el professorat. Ubicat en el Pla d’avaluació dels aprenentatges de ciència i matemàtica per al sistema educatiu panameny, assumeix com a objectiu general:

Detectar els problemes més freqüents a la didàctica de les ciències en el nivell de bàsica general. I relacionat amb ell, se centra en:
Analitzar el domini metodològic dels professors que ensenyen ciències mitjançant un instrument de gran aplicació.
Avaluar el nivell de coneixements bàsics de ciència que tenen els educadors del sistema educatiu panameny.
Derivar propostes adreçades a la millora del professorat i de lensenyament de les ciències.
El desenvolupament dels objectius va fer necessari definir un esquema de treball que es va concretar en diferents moments:

Fase 1: Contextualització. Dirigida a identificar els elements clau que configuren i influeixen en la feina de l’ensenyament de les ciències i, sobretot, en l’activitat dels professors implicats.

Fase II: Construcció de la instrumentalització. Centrada en el disseny d’un o més instruments pertinents, funcionals, útils i validats.

Fase III: Presa de dades. Relacionada amb l’aplicació de l’instrument a mostres significatives del sistema educatiu panameny.

Fase IV: Elaboració de linforme. Dirigida a recollir en el pertinent document tant allò realitzat, com allò conclòs i les propostes de millora que es realitzen.

Les diferents fases compleixen amb el règim operatiu establert al Pla d’avaluació dels aprenentatges de ciència i matemàtica esmentat i consideren en el seu aspecte operatiu qüestions com ara: comunicació del pla a la comunitat i els dirigents magisterials, elaboració de les proves, selecció de cooperants , logística d’aplicació, testeig dels
instruments i elaboració dels informes. Els instruments a aplicar se centren en el professorat de Ciències naturals (Química, Física i Biologia) i Matemàtica de 7è, 8è i 9è grau de la bàsica i dels graus 10, 11 i 12 de la mitjana. Va suposar una mostra específica de 237 professors representatius de diferents zones del país.

Personal associat al projecte:

Joaquín Gairín (UAB, Coord.), Carme Armengol (UAB), Neus Sanmartí (UAB), Anna Marbà (UAB), Marisa Talavera (SENACYT).

Comparteix a les xarxes: