Aquesta investigació, finançada i promoguda pels Serveis de Formació Local de la Diputació de Barcelona, pretén donar resposta a la necessitat de conèixer i analitzar quin és l‟impacte real de la formació que s‟ofereix a través del Pla Agrupat als ajuntaments de la província . Per impacte s’entén els efectes que la formació té sobre els diferents llocs de treball i sobre l’organització en conjunt.
Aquest estudi, que amb caràcter anual s’està desenvolupant ininterrompudament des de l’any 2001, ha tingut i seguit uns objectius i una metodologia semblant, que ha permès la realització d’estudis diacrònics i longitudinals (vegeu la fitxa corresponent del període 2006-2007). Normalment, es fa sobre una mostra de 18/20 ajuntaments i de 15/17 activitats formatives diferents.
Els objectius de les diferents avaluacions anuals han estat semblants, concretant-se en:
- Identificar les característiques personals dels participants que han accedit a la formació.
- Establir les circumstàncies dels qui han pogut participar en els plans de formació.
- Conèixer algunes de les seves opinions sobre la planificació i el desenvolupament de la formació.
- Delimitar l’aplicabilitat de la formació rebuda.
- Determinar els efectes d’aquesta formació sobre les organitzacions
- Detectar la transferència de la formació rebuda al lloc de treball habitual.
La realització d’aquest estudi anual utilitza un enfocament de mètode múltiple, que combina dades de tall quantitatiu i qualitatiu, a partir d’un model d’avaluació de contrastació que permet aconseguir el rigor informatiu davant de la complexitat i l’amplitud de la realitat objecte d’anàlisi. Cal considerar que els informants que participen en aquest estudi són els mateixos empleats que han rebut la formació, normalment sobre 250, els seus superiors jeràrquics, els responsables de formació i els representants sindicals. Les tècniques utilitzades per al desenvolupament de l’estudi són el qüestionari, l’entrevista i l’observació al lloc de treball.