El Servei de Formació Local (actualment Servei de Planificació de la Formació) de la Diputació de Barcelona va plantejar ja el 1998 la necessitat de mesurar la qualitat de la formació en aquells aspectes que més directament afectaven la ciutadania i la gestió interna de les pròpies administracions locals Una part del projecte consisteix a avaluar l’impacte i la transferència de la formació anualment i mitjançant estudis diacrònics (vegeu la fitxa d’avaluació d’efectes i transferència de la formació i d’avaluació longitudinal de l’impacte de la formació). Una altra part consisteix a promoure materials i guies per a l’avaluació al lloc de treball.
La primera fase del projecte va ser l’elaboració i validació de 14 guies genèriques sobre altres programes de formació; la segona va consistir en la concreció de guies en funció dels protagonistes i la validació a través de l’aplicació directa.
Les guies d’avaluació es van elaborar pensant tant en la utilització individual com en la possibilitat de la triangulació posterior a partir de la utilització per diferents protagonista de la formació. Per això, es van planificar i dissenyar 3 models de guia per a cadascuna de les accions formatives, de manera que aquesta fos avaluada per part del mateix participant en l’acció formativa, pel seu supervisor directe, i per un avaluador extern com podria ser el responsable de recursos humans o un altre professional.
Cada Guia es compon de diferents fitxes o apartats, independents, que permeten a la persona que la completa una aplicació espaiada de les mateixes i fins i tot seleccionar les més òptimes per obtenir una informació realista sobre el desenvolupament al lloc de treball.
Les fitxes s’estructuren en diferents tipologies, com ara:
- Fitxes de percepció i/o autopercepció: l’activitat requereix que la persona formada doni el seu punt de vista en relació amb temàtiques diverses relacionades amb l’activitat formativa.
- Fitxes d’evidències: l‟activitat exigeix la recopilació de diferents fets documentats que evidencien el domini d‟una competència o tècnica.
- Fitxes de reflexió: l’activitat implica que qui hagi participat al curs pugui analitzar i valorar una sèrie de qüestions i prendre decisions orientades a la millora.
També trobem fitxes i activitats plantejades que obliguen a la recollida d’evidències i, alhora, a la reflexió sobre l’activitat realitzada al lloc de treball. Amb això s’aconsegueix que el treballador, transcorregut un temps des de la finalització de l’activitat formativa, reflexioni novament sobre els continguts treballats els dies de formació i en valori l’aplicació, o no, al lloc de treball. El procés d’avaluació es converteix també i així en un espai per refrescar els coneixements i reforçar les noves conductes i actituds desenvolupades com a conseqüència de la formació, a més de permetre la reflexió sobre la pràctica actual i la manera d’adaptar-la i/o millorar-la en base a allò realitzat en la formació.