Delimitació i experimentació d’un model de gestió del coneixement en xarxa

Imagotipo CRIEDO
Entitat finançadora: MEC (Programa I+D+i)
Data d'inici: 01/01/2002
Data de finalització: 01/01/2005
Coordinació: Joaquín Gairín (UAB)
Finançament global: 71.700
Referència: SEC2003-08366

El projecte tenia per objectiu principal delimitar i experimentar un model que permetés compartir i crear coneixement entre diferents membres de la comunitat educativa, tractant així d’avançar en un espai de la societat del coneixement poc desenvolupat al camp educatiu. Els resultats obtinguts es relacionen amb els objectius plantejats, dacord amb les especificacions que a continuació es realitzen.

L’objectiu Delimitar un model de gestió del coneixement pedagògic en xarxa ha orientat la feina i ha permès:

  1. Analitzar les experiències existents sobre gestió del coneixement vinculat a processos formatius i/o relacionat amb els centres educatius i crear una base de dades sobre les seues característiques i resultats.
  2. Determinar les possibilitats i limitacions dels en.medi@ existents. Així, la posada en funcionament i desenvolupament de quatre xarxes intel·ligents, centrades en temes de Ciències Socials (Galatea), Directius (Atenea), Assessors de coeducació (Themis) i una quarta (Momo) per a la reflexió sobre les TIC i les seves possibilitats en la innovació curricular, ha permès analitzar-ne la utilitat real en el camp educatiu i les particularitats que adopta el seu desenvolupament amb diferents agents educatius i en diferents situacions.
  3. Definir un model teoricopràctic per gestionar el coneixement pedagògic en xarxa. La delimitació del model i el seu desenvolupament ha estat objecte de diverses publicacions ressenyades, alhora que ha animat la seva utilització per especialistes en nous projectes.
  4. Construir una plataforma específica per a la gestió del coneixement en xarxa. La Plataforma construïda es diu Accelera. Tecnològicament, les relacions entre els membres de l’e-comunitat, es realitza mitjançant un LCMS (Learning Content Management System) de codi obert, com Moodle (http.//moodle.org), on s’han realitzat una sèrie de modificacions i adaptacions que permeten donar respostes a les exigències del nostre sistema de GC-Red.

L’Objectiu d’Experimentar un model de coneixement pedagògic en xarxa ha permès:

  1. Crear tres xarxes intel·ligents de coneixement pedagògic en xarxa, ja esmentades.
  2. Estructurar una altra xarxa intel·ligent que actua com a base de coneixements sobre aprenentatge en xarxa.
  3. Avaluar-ne el funcionament i derivar innovacions. Els resultats obtinguts van ser presentats i analitzats en un Seminari amb especialistes celebrat el 9 i 10 de març de 2006 i revisats i publicats en un monogràfic de la Revista Educar (núm. 37).
  4. Validar les innovacions realitzades. La posada en funcionament successiva de les diferents xarxes va permetre incorporar elements de millora, donant-se de fet una validació per contrastació de solucions amb la pràctica.
  5. Concretar el model definitiu amb especificacions tècniques i pedagògiques. El model definitiu i les consideracions detallades respecte a la funció de la plataforma, moderadors, processos d’interacció, anàlisi dels progressos i altres relacionats són objecte d’articles específics també publicats al monogràfic 37 de la revista Educar.
Personal associat al projecte:

Joaquín Gairín (Coord.), Carme Armengol (UAB), María del Mar Duran (UAB), Màrius Martínez (UAB), Joan Pagès (UAB), Joaquim Pèlach (UG), David Rodríguez (UAB).

Comparteix a les xarxes: