AlineaME: desenvolupament de competències als graus TIC: Alineació de Metodologies d’ensenyament i aprenentatge amb l’avaluació

Imagotipo CRIEDO
Entitat finançadora: MICINN (Programa de Estudios y Análisis)
Data d'inici: 01/01/2008
Data de finalització: 01/01/2009
Coordinació: Davinia Hernádnez-Leo (UPF)
Finançament global: 18.920
Referència: EA2009-0072

La Universitat Espanyola es troba immersa en els processos de canvi derivats tant de la implantació de la LOU com per esdeveniments com ara la Declaració de Bolonya i l’ordenació de les universitats oficials recollida al BOE núm. 2063 (dimarts 30 d’octubre de 2007). La nova organització dels ensenyaments universitaris respon així no només a un canvi estructural sinó també a un canvi en les metodologies docents, que centra l’objectiu en el procés d’aprenentatge de l’estudiant, en un context que ara s’estén al llarg de la vida.

Aquesta nova perspectiva afecta, i de manera important, els sistemes d’avaluació, i exigeix classificar:

  • Competències que es pretenen assolir en cadascuna de les assignatures/mòduls i graus
  • Estratègies metodològiques que es fan servir per assolir els objectius establerts en cada cas.
  • Sistemes d’avaluació de competències que es recullen als plans docents respectius a cada cas.

L’objectiu estratègic se centra, bàsicament, en l’alineació d’aquests tres elements: competències, estratègies metodològiques i sistema d’avaluació, entenent l’alineació com l’establiment d’una lògica tècnica i pedagògica.

Els objectius generals del projecte que es presenta són:

  • Conèixer les pràctiques i experiències dutes a terme als estudis d’enginyeria tant a universitats nacionals com internacionals.
  • Vetllar per l’alineació entre les estratègies metodològiques proposades als plans docents amb els sistemes d’avaluació de competències (i per tant amb les competències plantejades).

Els productes finals a obtenir es poden sintetitzar en el següent:

  • Millora de la coherència entre continguts, competències, estratègia metodològica i sistema davaluació seguits en les diferents assignatures de les Enginyeries TIC analitzades.
  • Assegurament de la coherència als plans docents i per tant, al currículum formatiu dels Graus d’Enginyeria TIC.
  • Garantia del desenvolupament competencial dels nostres estudiants – futurs professionals de les TIC formats al sistema universitari espanyol – així com els sistemes d’avaluació de les TIC.
  • Facilitació d’estratègies que facilitin l’adequació dels nous graus al camp de l’enginyeria a les directrius de l’EEES.
  • Potenciació duna cultura de treball col·laboratiu i cooperatiu entre el professorat.
  • Major coordinació docent.
  • Sistematització en els processos dassegurament de la qualitat dels nostres estudis.
  • Consecució d’una sèrie de bones pràctiques i experiències amb èxit fonamentalment a nivell metodològic i d’avaluació al camp de l’Enginyeria TIC tant a nivell nacional com internacional.
Personal associat al projecte:

Davinia Hernádnez-Leo (UPF, Coord.), Ignacio Asensio (UVA), Aleix Barrera-Corominas (UAB), Xavier Binefa (UPF), Vanesa Daza (UPF), Carlos Delgado (UCM), José Manuel Dodero (U. Cadiz), Alejandro Frangi (UPF), Rocío Garcia (US), Enric Martí (UPF), Carles Martín (UPF), Màrius Martínez (UAB), Alejandra Martínez (UVA), Verónica Moreno (UPF), Abelardo Pardo (UCM), Enric Peig (UPF), Gemma Piella (UPF), Gregorio Rodríguez (U. Cadiz), Bartolomé Rubia (UVA), Lluís Vicent (URL), Eloy Villasclaras (UVA).

Comparteix a les xarxes: