Nou article sobre educació actual i de futur a Iberoamèrica

En el seu número 126 de 2025, la revista Magisterio Educación y Pedagogía de Colòmbia ha publicat un article que recull les opinions de diversos especialistes sobre l’educació actual i el futur d’Iberoamèrica. 

Entre aquests experts convidats es troba el professor i director del CRiEDO Joaquín Gairín Sallán, les valuoses aportacions del qual destaquen la necessitat de centrar-se en mantenir i millorar la cobertura de l’educació obligatòria i superior, així com estendre la formació tècnica i universitària en els pròxims deu anys. També serà crucial millorar l’eficiència dels recursos destinats a educació i augmentar la qualitat i els resultats de la formació.

Actualment, el principal desafiament de l’educació a Iberoamèrica és recuperar els nivells educatius perduts durant la pandèmia, especialment per a les persones i grups més vulnerables. Per aconseguir-ho, cal enfortir i ampliar l’ensenyament públic i fer realitat l’aprenentatge permanent i al llarg de tota la vida.

La tecnologia, especialment la intel·ligència artificial, juga un paper fonamental en l’educació actual. És important integrar efectivament les estratègies digitals i la intel·ligència artificial en l’ensenyament, fomentant l’anàlisi de resultats, la reflexió crítica i les propostes d’intervenció. A més, cal reforçar la formació en competències digitals i ètiques per a professorat i alumnat.

Les noves tecnologies no són una amenaça per al treball docent, sinó una aliada. Poden alliberar el professorat de tasques diverses, com la cerca d’informació i les activitats de pràctica, permetent-los concentrar-se en les necessitats concretes dels estudiants i en el seguiment del procés d’ensenyament-aprenentatge. Això afavorirà que els espais de formació esdevinguin llocs per al diàleg, el debat i la síntesi del coneixement.

Finalment, les innovacions educatives més prometedores són aquelles que responen a les necessitats concretes dels estudiants, tracten la diversitat a l’aula i aconsegueixen els aprenentatges escolars.

El projecte Magisterio és una iniciativa d’educadors colombians que té com a propòsit contribuir a la millora de la qualitat de l’educació a la qual tenen dret els ciutadans de tots els països, especialment els nens, les nenes i els joves. Per a això, ha establert quatre fronts de treball: l’Editorial Magisterio, la Llibreria Magisterio, la Revista Internacional Magisterio i Magisterio Formació. A través d’aquests fronts, busquen cobrir les necessitats de producció i difusió del saber pedagògic dels mestres llatinoamericans, així com de consulta especialitzada i formació docent contínua i pertinent.

Consulta’l aquí.

Comparteix a les xarxes:

Últimes notícies