La direcció escolar a Iberoamèrica
El simposi es presentarà en el marc de la XIII CIOIE "Desenvolupament de les institucions i incidència en la innovació i la docència"
Els centres de formació i els professors s'enfronten a situacions noves, diverses i complexes, conseqüència d'una realitat més dinàmica, d'una societat més exigent i d'uns usuaris més conscients de la qualitat de serveis que necessiten. La nova situació fa pertinent que les respostes educatives tinguin en compte la complexitat dels fenòmens i siguin diferenciades en funció del context i dels destinataris, ressaltant la necessitat i conveniència de presa de decisions fonamentades i de suports vinculats al seu desenvolupament.
La ràpida generació i transformació dels continguts culturals, l'extensió de l'escolaritat, la diversitat de l'alumnat, les noves exigències d'una societat del coneixement i multicultural, els plantejaments més contextualitzats del currículum o l'assumpció de la formació com a tasca col · lectiva, entre d'altres , exigeixen noves respostes. Hi ha modificacions evidents en els escenaris educatius i, el que és més important, es planteja el canvi com un repte i resposta permanent a la realitat dinàmica en què ens trobem.
Necessitem, sobre això, de directius que vagin més enllà de la seva funció organitzadora i es converteixin en dinamitzadors i gestors dels canvis necessaris. El seu nou rol exigeix de canvis personals i institucionals que cal promoure i facilitar, al mateix temps que es busca la màxima connexió entre el desenvolupament personal, el desenvolupament institucional, el desenvolupament professional i el desenvolupament social.
Les aportacions previstes promouran l'intercanvi d'experiències i el debat a partir de temes desenvolupats en cadascuna d'elles com: a) els nous rols dels directius (líders comunitaris i socials, promotors de la justícia social, ...); b) el seu desenvolupament professional (accés, formació, promoció i sortida); ic) el seu treball en equip, a partir de les següents presentacions:
1. Els directius en el context espanyol. Joaquín Gairín Sallán i Blanca Patricia Silva (U. Autònoma de Barcelona; Espanya).
2. Els directius en el context d'Amèrica del Nord. Guadalupe Palmeros (U. Juárez Autònoma de Tabasco, Mèxic).
3. Els directius en el context de l'Amèrica Central. Norma Càndida Corea Torrez (U. Nacional Autònoma de Nicaragua-Managua, Nicaragua)
4. Els directius en el context dels països andinos.Rosa Tafur Pont (Pontifícia Universitat Catòlica del Perú)
5. Els directius en el context dels països del Con Sur. Mª Inés Vazquez (ORT, Montevideo) y Marta Quiroga (UV, Chile)
Aquesta proposta tracta així de contribuir al debat sobre l'activitat i desenvolupament dels directius de centres educatius d'ensenyament obligatori a Iberoamèrica. El punt de partida són els informes que sobre el tema ha publicat la Xarxa de Suport a la Gestió Educativa (RedAGE: www.readage.org) i el punt d'arribada es relaciona amb la recerca d'elements comuns per realitzar polítiques públiques que promoguin el desenvolupament institucional a partir de l'intercanvi d'experiències.
Presentació de la sessió: http://goo.gl/BTZ2jm
Per a més informació: http://xiiicioie.com/XIIICIOIE/
Comparteix a les xarxes: