El 17 de maig se celebra el lliurament dels millors Treballs de Fi de Grau de Pedagogia del curs 2022-2023 de les universitats catalanes.
Aquest acte, organitzat pel Col·legi Oficial de Pedagogia de Catalunya, tindrà lloc a la Casa de Cultura de Girona a les 18.30 h. En aquesta nova edició, Berta Martínez Ané ha rebut el premi al millor TFG per part del Col·legi de Pedagogia. El seu treball el va ser tutoritzat per David Rodríguez-Gómez durant el curs 2022-2023. Val a dir que Martínez Ané va obtenir durant aquest mateix curs la Beca de Col•laboració per a estudiants de darrer curs, on va participar en activitats de recerca del Grup EDO, sota la supervisió de la professora Patricia Olmos Rueda.
El seu TFG, titulat “Edatisme en l’àmbit educatiu: estereotips i pràctiques de contacte intergeneracional“, és una recerca sobre la discriminació per edat (edatisme) en el professorat de secundària. Específicament, la recerca s’ha focalitzat en la identificació d’estereotips, la comprensió de les conseqüències individuals i organitzacionals d’aquesta discriminació, així com en determinar pràctiques per combatre-la. Amb l’envelliment de la població i l’augment de la longevitat laboral, la gestió de l’edat i del coneixement es converteix en un factor crucial per a les organitzacions. Tanmateix, la coexistència de múltiples generacions i grups d’edat en l’entorn laboral ha generat un augment de la discriminació per edat. En aquest context, la gestió efectiva del contacte i de l’aprenentatge intergeneracional ha esdevingut un element essencial per facilitar espais on es produeixin processos de socialització organitzativa i ajudar a mantenir un clima intergeneracional positiu.
Com tota organització, els centres de secundària no són aliens a l’envelliment de les seves plantilles, però la investigació sobre l’edatisme en el context educatiu és escassa. Per aquest motiu, l’interès de la recerca que s’ha realitzat recau en el fet que aporta coneixement a un àmbit poc desenvolupat acadèmicament. Concretament, s’ha realitzat un estudi de cas en un centre educatiu específic, utilitzant una metodologia qualitativa que complementa entrevistes a docents de diferents generacions i departaments, així com a membres de l’equip directiu. Els resultats obtinguts descriuen la percepció intergeneracional dels docents i el clima intergeneracional existent, i identifiquen les pràctiques de contacte i aprenentatge intergeneracional que es promouen en el centre educatiu estudiat.
Des del CRiEDO aprofitem aquest espai per a felicitar a la Berta, i animar-la a seguir desenvolupant la seva activitat professional amb el mateix grau de rigor i excel•lència.
Més informació aquí.