El passat 29 d’octubre, l’equip EdU-InA va realitzar una formació en línia sobre Intel·ligència Artificial Generativa en l’Educació Superior, a càrrec de la professora de tecnologia educativa de la Mondragon Unibertsitatea, Amaia Arroyo Sagasta.
Amaia Arroyo Sagasta, doctora en Comunicació i Educació en Entorns Digitals (de la UNED, 2017). És professora i investigadora de la Facultat d’Humanitats i Ciències de l’Educació (HUHEZI) de Mondragon Unibertsitatea i coordina l’àrea de digitalització del grup de recerca KoLaborategia, sobre Tecnologia Educativa. Recentment, ha publicat un llibre titulat “Intel·ligència artificial i educació: construint ponts”.
Aquesta sessió formativa forma part de les activitats programades en el projecte com a part del procés de recerca. El propòsit és situar tot l’equip interdisciplinari en el tema central del projecte, la IAg en l’Educació Superior, per tenir un espai de confluència d’idees, discussió de posicions i prendre decisions per encaminar el projecte amb una visió compartida d’equip.
En la trobada formativa, a més, la formadora ha proposat algunes referències bibliogràfiques de referència (com la de Sánchez i Adell o Roman) així com guies i informes que ajudaran en la fase de fonamentació teòrica de les tècniques de recollida de dades, com és el marc de la UNESCO de la Competència de la IA de professorat i el d’estudiants.
La confluència d’idees en l’espai de discussió després de la formació de la Dra. Arroyo ha resultat en les següents idees clau:
- Som multiplicadors i tenim impacte en les futures generacions.
- Per reduir les bretxes de l’alumnat amb les necessitats/competències que es necessiten en el món laboral.
- És necessari desenvolupar una mirada crítica.
- No podem caure en el mite dels “nadius digitals”. Hem d’acompanyar.
- Hem d’actuar per necessitat, per realitat, per entusiasme, per futur, per responsabilitat.
- O ens informem i formem, o tenim persones desinformades i mal formades.
- La complexitat de la realitat educativa exigeix la formació d’una consciència responsable amb les possibilitats de la IA per a la millora de la dignitat humana i de la societat del segle XXI.
- Per responsabilitat, perquè som referents per anar més enllà de la fase d’Alfabetització.
En resum (i amb l’ajuda de ChatGPT), la posició de l’equip és que “Com a educadors, multipliquem l’impacte en futures generacions, tancant bretxes i formant una mirada crítica cap a la IA. Cal deixar de banda el mite dels ‘nadius digitals’; hem d’acompanyar i formar per a un futur digital responsable, conscient i transformador, adaptat a les demandes del món laboral i la societat del segle XXI. La realitat educativa exigeix responsabilitat: o ens informem i formem, o perpetuem la desinformació i desconeixement”.
Més informació del projecte aquí.