L’economia del coneixement ha transformat la societat i l’entorn universitari, que ha anat cap al model de mercat. Els profunds canvis produïts sota aquest nou model han tingut implicacions per a les funcions institucionals, especialment la recerca. A Espanya, aquesta transformació també ha coincidit amb la superposició intergeneracional dels investigadors. En conseqüència, la recerca sobre les relacions intergeneracionals s’ha convertit en un àmbit d’interès i preocupació. Aquest estudi analitza el clima intergeneracional de la recerca espanyola mitjançant l’administració de l’Escala de Clima Intergeneracional en el Lugar de Trabajo. Aquest qüestionari té cinc subescales: manca d’estereotips generacionals, afecte intergeneracional positiu, contacte intergeneracional, inclusió generacional en el lloc de treball i retenció intergeneracional en el lloc de treball. En aquest estudi han participat un total de 2003 investigadors de 10 universitats públiques espanyoles. Els resultats suggereixen un clima intergeneracional favorable a la recerca espanyola, encara que amb alguns estereotips generacionals. Investigadors més grans (Baby Boomers i Generation X) van mostrar la percepció més positiva dels diferents aspectes del clima intergeneracional de la recerca espanyola, representats per les diferents subescales. Com que un clima intergeneracional positiu en els entorns de recerca condueix a millores a nivell individual, grupal i institucional, les institucions d’educació superior haurien de diagnosticar i millorar regularment el seu clima intergeneracional per superar els estereotips generacionals, que sovint resulten d’intuïcions i creences que no pas de dificultats reals i confirmades.
The intergenerational climate of Spanish university research
Any de publicació: 2023
Autoria: Castro-Ceacero, D., Rodriguez-Gomez, D., Muñoz-Moreno, J.L. & Calatayud, A.
Editorial: Studies in Higher Education, 48 (11)
Pàgines: 1696-1707
URL: https://doi.org/10.1080/03075079.2023.2211088