El Manual Integrat d’Acció Tutorial (MIAT, d’ara endavant) que s’introdueix amb aquest text és el document que recull propostes d’intervenció organitzades i adreçades a millorar l’atenció dels estudiants de centres d’estudis nocturns de Costa Rica. La realització s’emmarca dins del Projecte IDEES i ha de servir tant per a la formació del professorat a realitzar com per guiar l’actuació als centres educatius. La seva concreció té en compte la realitat contextual del país i la dels destinataris (professorat i estudiants de centres d’estudis nocturns). El desenvolupament dels diferents mòduls té una estructura similar, presentant per a cadascun una Introducció, que situa el Mòdul en el marc del programa formatiu i que presenta els temes que s’aborden; un esquema de contingut, que sota la modalitat d’esquema de contingut o mapa conceptual permet identificar i relacionar els tòpics que s’hi aborden; les temàtiques que s’aborden i desenvolupen; i les activitats, diferenciant entre les d’aplicació, referides a propostes vinculades amb la comprensió i contextualització del contingut desenvolupat, i les de desenvolupament, vinculades a l’aprofundiment en la temàtica. Es completa la informació amb les referències bibliogràfiques i el glossari que es presenten al final del text. A més, durant la presentació de les diferents temàtiques es fan servir quatre suports complementaris al text. Són síntesis parcials, cites d’autor, notes per saber-ne més i proposta d’activitats, que pretenen cridar l’atenció del participant a la formació i ajudar-lo en el seu progrés acadèmic. El text així concebut no només ha de servir per al desenvolupament del Projecte, sinó que també pot servir com a document de treball per a altres centres educatius no inserits al Projecte IDEES, per a la formació del professorat d’escoles nocturnes i per al desenvolupament de les institucions de nocturn. Fins aquí, un intent més de canviar la realitat a partir de la modificació de les pràctiques pedagògiques. Els resultats s’hauran de veure, sense que perdem de vista que tots en part som protagonistes i responsables dels mateixos. Des d’aquesta perspectiva, assumim els comentaris que, sobre això, se’ns vulguin fer arribar.
Manual integrado de acción tutorial
Any de publicació: 2015
Autoria: Joaquín Gairín Sallán
Editorial: Editorial Tecnológica de Costa Rica