El trabajo en equipo en los centros educativos

Any de publicació: 2002
Autoria: Carme Armengol Asparó
Editorial: CissPraxis

Concebre l’escola com un rusc, compost per aules separades i coordinades per un aparell administratiu ja no té sentit. No podem continuar considerant professors i professores com a mers transmissors del currículum, tancats a les seves aules i sense cap relació ni implicació a la vida del centre. Resulta fonamental, doncs, desenvolupar una cultura col·laborativa que permeti avançar en la consideració del centre educatiu com una organització de professionals, on la seva tasca no estigui limitada a impartir la docència de manera aïllada sinó també inclogui la màxima implicació en tasques col·lectives i en el funcionament institucional.

La primera part d’aquesta obra exposa el sentit i l’abast del terme de col·laboració i les implicacions per als professors i els centres. L’anàlisi permet descobrir els avantatges que reporta als uns i als altres. La participació en les decisions, la satisfacció personal, el compromís amb la institució, l’increment d’informacions i punts de vista respecte de les situacions dels alumnes i del centre, la necessitat del treball en equip, la millora de la qualitat educativa, la cohesió de la institució, la coherència donin la formació dels infants i joves, l’increment de l’eficàcia de l’acció educativa, són alguns dels assenyalats. Indica també les possibles resistències davant de la col·laboració, resultat de maneres habituals d’actuar i concebre l’educació. No obstant això, es remarca la imprescindible existència d’una cultura de la col·laboració si volem avançar a reestructurar els objectius i les activitats del centre educatiu, especialment davant dels canvis ràpids i profunds del nostre entorn social.

El primer capítol tracta, en definitiva, d’oferir un marc per enquadrar les experiències i valorar les aportacions de cadascuna, més que no pas pretendre presentar una informació exhaustiva. El contingut compleix adequadament aquest propòsit.

Les experiències, que són la part més extensa, representen un conjunt variat de propostes. Cadascuna aporta dades sobre el plantejament concret abordat i sobre les activitats i processos realitzats en els respectius centres. Els mateixos responsables de les experiències, professionals amb un coneixement teoricopràctic del tema i orientats a la innovació, les exposen facilitant al lector totes les dades que permetin comprendre’n la concepció global i les estratègies utilitzades.

La tercera part situa les experiències dins del conjunt de característiques que la coordinadora considera indispensables perquè hi hagi col·laboració i treball en equip als centres educatius. Les característiques i les anotacions puntades són un complement de les reflexions inicials i una guia per avançar en una col·laboració àmplia i fonamentada.

Comparteix a les xarxes: