La societat actual ha impulsat la consideració del coneixement i la formació dels treballadors com a elements estratègics de les organitzacions, considerant el capital intel·lectual individual i col·lectiu com un dels recursos principals de què disposen per dur a terme la seva comesa. Les organitzacions busquen, en aquest context, noves estratègies que permetin als seus empleats compartir experiències, impressions i coneixement, conscients que allò que fa competitiva una organització és la seva capacitat per desenvolupar el capital humà de què disposa. Ja no té sentit el professional aïllat, que interacciona amb si mateix o amb els materials, sinó que el que és realment important és la configuració de grups humans que estiguin en constant interacció a través de xarxes o comunitats. No és estrany, per tant, que es busquin de manera persistent com potenciar els processos col·laboratius i el desenvolupament d’entorns que els facilitin. El text presenta, en tres parts diferenciades, els darrers avenços relacionats amb els processos col·laboratius en xarxa. La primera, amb quatre capítols, analitza els aspectes conceptuals de la col·laboració i els formats que adopta i les particularitats que presenta el treball col·laboratiu en xarxa. El segon apartat aborda, en els cinc capítols següents i de manera monogràfica, una anàlisi dels actors (moderador, gestor i participants) i processos (satisfacció, motivació, comunicació, discurs virtual, etc.) que fan possible el treball col·laboratiu en xarxa ; dedicant el darrer, amb dos capítols, a presentar un recull d’experiències i recursos relacionats amb la temàtica.
El trabajo colaborativo en red. Actores y procesos en la creación y gestión del conocimiento colectivo
Any de publicació: 2011
Autoria: Joaquín Gairín Sallán
Editorial: Davinci Continental SL