Dirección y liderazgo de los centros educativos. Naturaleza, desarrollo y práctica profesional

Any de publicació: 2024
Autoria: Joaquín Gairín Sallán
Editorial: Narcea

El consens ampli que es dóna a nivell internacional sobre la importància de la direcció en el rendiment dels alumnes i en la millora escolar és, actualment, una mica incontestable i avalat per diferents estudis. Tot i això, el debat sobre el model de direcció desitjable en contextos educatius determinats i les seves relacions amb el lideratge que l’ha d’acompanyar són encara temes pendents de decisions polítiques i professionals sense resoldre.

Aquest text organitza i presenta els avenços que s’han desenvolupat sobre el tema fins a arribar a models de direcció distribuïda amb líders transformadors, centrats en els processos d’aprenentatge, i capaços de promoure centres educatius més eficients, inclusius, assegurances, saludats, sostenibles , i personal i socialment útils. A la reflexió i l’anàlisi sobre la naturalesa i el sentit de la funció directiva i del lideratge que l’ha d’acompanyar, s’hi afegeixen diversos capítols que tracten del desenvolupament professional d’aquests responsables, revisant aspectes de la formació inicial i permanent, de les transicions que els afecten. i del seu treball en xarxa. També es consideren aspectes diferencials com els específics de la pràctica directiva en entorns vulnerables, en centres de formació professional i en contextos rurals.

L’obra, adreçada especialment a directius, estudiosos i investigadors, assessors, professorat i responsables dels sistemes educatius, busca així difondre el coneixement existent, proporcionant els marcs teòrics i pràctics que poden donar suport a la seva intervenció als centres educatius. Però, més enllà de la formalització i el desenvolupament realitzats, l’interessant d’aquesta aportació rau en els dos missatges que transmet. A nivell implícit, la reivindicació sobre la necessitat de mantenir i impulsar models d’estudi sobre els directius líders que superin la mera anàlisi estructural i avancin en la descripció i el coneixement de les complexes dinàmiques humanes sobre les quals actuen. A nivell explícit, ens ajuda a conèixer fortaleses i debilitats de les propostes que, relacionades amb la funció directiva i el lideratge, existeixen, aportant noves visions i maneres d’entendre i analitzar la seva activitat.

Comparteix a les xarxes: