La publicació recull les aportacions i els treballs realitzats amb motiu del “Projecte de suport i enfortiment educacional en gestió directiva i competències professionals docents”, promogut per diverses institucions, coordinat per l’Equip de Desenvolupament Organitzacional (EDO) de la Universitat Autònoma de Barcelona; i subvencionat per l’Agència Espanyola de Cooperació Internacional per al Desenvolupament (AECID).
La finalitat del projecte, en què s’emmarquen les aportacions de la publicació, és construir una xarxa de cooperació i suport amb i entre els centres educatius dependents de la municipalitat de Coyhaique (Xile), per impulsar la millora educativa i amb ella el desenvolupament social i cultural del territori. La temàtica enllaça amb la tasca promotora del desenvolupament i el lideratge que les universitats han de fer en el seu context referencial; a més, de potenciar el rol i el compromís del professorat en aquests processos.
Durant els dos anys i mig transcorreguts en la materialització del projecte, la tasca realitzada a 12 escoles dependents del Departament d’Educació de la municipalitat de Coyhaique ha estat intensa per la quantitat d’accions i activitats desenvolupades, fructífera en relació al procés de desenvolupament de col·laboració interuniversitària de la Universitat de Talca i la Universitat Autònoma de Barcelona i molt satisfactòria en relació amb els processos iniciats i amb els indicadors d’èxit assolits.
L’aportació recull reflexions sobre la temàtica i les realitzacions dels dotze centres. La projecció última és la de millorar la capacitat dels centres per promoure els canvis que possibilitin augmentar la seva qualitat educativa i, indirectament, millorar el desenvolupament social a partir d’una millor qualificació dels seus recursos humans i d’una implicació social més gran dels promotors del mateix.