Acceso, permanencia y egreso en la universidad de colectivos vulnerables en Latinoamérica. Intervenir y cambiar la realidad

Any de publicació: 2014
Autoria: Joaquín Gairín Sallán, Diego Castro Ceacero, David Rodríguez-Gómez
Editorial: Santillana del Pacífico
ISBN: 978-9561-524279
URL: https://ddd.uab.cat/record/123666

L’accés i la permanència a la universitat no ofereix, ara com ara, les mateixes oportunitats a tots els ciutadans que estan en condicions de fer estudis superiors. Raons econòmiques, culturals, socials o de gènere castiguen d’una manera significativa determinats col·lectius, que veuen minvades les possibilitats de realització i de promoció personal i social. Aquesta aportació, complementària a una altra ja editada anteriorment, recull d’una manera sintètica orientacions i recursos per planificar i gestionar la intervenció amb col·lectius vulnerables a la universitat . Organitzada per opuscles conté, per una banda, unes orientacions generals sobre els processos de canvi i la manera com es poden afrontar; de l’altra, aporta en vuit opuscles diferents orientacions específiques i estratègies per a la intervenció amb els col·lectius més presents a les universitats: indígenes, dones, discapacitats, minories, no habituals, estudiants de zones rurals, emigrants i col·lectius amb un Índex de Desenvolupament Humà (IDH) molt baix. Es tracta, en síntesi, de donar suport al desenvolupament d’una universitat la missió i els objectius dels quals s’orienten a promoure la inclusió de tots els estudiants i, especialment, d’aquells que es troben en una situació de vulnerabilitat i que poden posar en evidència la capacitat o incapacitat del sistema universitari per assolir l’equilibri entre qualitat i equitat. El Projecte ACCEDES, finançat per la Unió Europea, contribueix així a assolir el segon dels seus objectius específics previstos: “Contribuir al desenvolupament organitzacional de les institucions d’educació superior en l’aplicació de les accions de millora en l’accés, l’excel·lència acadèmica i la fase d’egrés”. És, d’alguna manera, una de les seves aportacions a la millora de la inclusió a l’educació superior a Llatinoamèrica. Esperem que el seu contingut serveixi a les metes assenyalades pel Projecte i contribueixi a millorar la situació dels col·lectius vulnerables en aquestes institucions.

Comparteix a les xarxes: