L’abandonament de l’educació superior s’ha considerat una preocupació important per a diversos investigadors del camp de l’educació a tot el món. Tot i que es van dur a terme diferents estudis per tractar el tema, tots es van enfrontar a limitacions comunes. Aquesta tesi doctoral explora la doble recerca que s’ha dut a terme per investigar l’abandonament de l’educació superior en els estudis d’Educació a dues de les principals universitats públiques catalanes. En primer lloc, es va fer una revisió de les diferents perspectives teòriques que abordaven l’abandonament escolar per combinar els predictors d’abandonament directe i indirecte. L’estudi investiga els antecedents de l’abandonament de l’educació superior a les universitats públiques catalanes seleccionades centrant-se en les seves facultats d’Educació per identificar els seus principals predictors d’abandonament. En segon lloc, l’estudi identifica les solucions de prevenció implementades a les facultats per entendre la bretxa i proposar estratègies i consells innovadors per ajudar a reduir la taxa d’abandonament. Els instruments utilitzats són l’anàlisi de documents, les entrevistes i les enquestes. Els resultats es van analitzar mitjançant el mètode mixt, i van revelar que la insatisfacció pel programa i el fracàs acadèmic són els antecedents més importants de l’abandonament de l’educació superior en els estudis educatius a Catalunya. Aquesta discussió d’estudi ha donat lloc a dos models que tractaven les limitacions dels estudis anteriors. Un model projecta els predictors de l’abandonament de l’educació superior en una figura de 5 capes anomenada roda “Dimensions de l’abandonament acadèmic” i el segon presenta maneres a les institucions de donar suport als estudiants i prevenir l’abandonament durant el viatge d’estudis de l’estudiant i s’anomena “Estudiant”. Model de suport a les institucions d’educació superior”.
Examinar els antecedents de l’abandonament de l’educació superior i identificar solucions de prevenció context d’estudi: universitats públiques catalanes
Director de tesi: Georgeta Ion
Data de defensa: 11/03/2022
Autor: Hind G. Naaman