Abordar l’abandonament escolar prematur és un desafiament polític a nivell europeu, ja que és fonamental per a la inclusió educativa, social i laboral dels joves. La continuació en l’educació i l’assoliment en els resultats educatius són, per tant, bàsics per a la inclusió en contextos socials, educatius i laborals. Dels factors vinculats a l’abandonament prematur, l’orientació incorrecta i / o inadequada i el procés d’orientació són algunes de les principals raons per abandonar; més específicament en el nivell d’educació secundària (educació secundària obligatòria i post-obligatòria), un dels més crítics per als joves en què han de triar sobre el seu futur educatiu i professional.
Aquest projecte té com a objectiu desenvolupar, implementar i avaluar mètodes i pràctiques innovadors centrats en els mecanismes d’orientació de l’alumne i accions tutorials per fomentar l’educació inclusiva dels joves que abandonen prematurament o que estan en risc d’abandonar prematurament els seus estudis, ja sigui en contextos educatius formals com no formals. D’aquesta manera, aquest projecte treballa per desenvolupar un diagnòstic de causes i factors que permetin evitar l’abandonament prematur, per donar suport als actors educatius (docents, formadors, educadors, líders d’institucions educatives i altres professionals) en el tracte amb joves que abandonen prematurament, o en risc de fer-ho, establir xarxes d’aprenentatge sobre com abordar l’abandonament tot identificant aspectes de lideratge efectiu en les institucions educatives vàlids per a fomentar la inclusió educativa i social dels joves.
Un banc de recursos i bones pràctiques, eines de diagnòstic i avaluació, xarxes entre actors educatius i institucions, una orientació consolidada i una proposta d’intervenció d’acció tutorial són exemples dels resultats esperats que aquest projecte, que pretén millorar la inclusió social, educativa i laboral de grups de joves en risc d’exclusió per abandonament prematur dels seus estudis.