La Comissió Europea en els seus objectius per a l’any 2020 reclama millores estructurals en els sistemes educatius i demana una millora en la formació inicial dels futurs mestres, agents fonamentals en qualsevol reforma educativa i en la millora dels resultats dels alumnes, com mostra la investigació educativa internacional.
El nostre projecte aspira a millorar la qualitat en la formació inicial dels mestres tenint en compte dos grans àrees, investigació i capacitat d’emprendre, sobre les quals els últims informes internacionals reclamen l’atenció ja que són competències que faciliten l’aprenentatge al llarg de la vida, la transferència del coneixement, l’ocupabilitat, l’autonomia i capacitat de gestionar-se, i la capacitat de gestionar la complexitat.
Per presentar aquest projecte partim de la definició de competències donada per AQU (2009) i ens basem en la literatura científica, els informes nacionals i internacionals i les recomanacions de l’informe “Rethinking Education” preparat per la Comissió Europea el 2012. En aquest últim document es destaca la importància de treballar les competències transversals amb els futurs mestres i es recomana desenvolupar sobretot les capacitats “relacionades amb la pràctica reflexiva i la investigació a l’aula” i la “habilitat per pensar críticament, prendre iniciatives, capacitat de resoldre problemes i treballar en col · laboració “. La mateixa Comissió (2007, 2008, 2012) reclama també treballar les competències relacionades amb l’emprenedoria: “cal concentrar els esforços en el desenvolupament de les competències transversals … molt especialment en les competències d’emprenedoria”.
L’objectiu general del projecte és millorar la qualitat de la formació inicial dels mestres mitjançant el desenvolupament i avaluació d’estratègies que afavoreixin el treball de dos tipus de competències transversals: les competències científiques per afavorir l’esperit crític, de recerca i d’indagació. I les competències relacionades amb la innovació i creativitat que poden promoure l’esperit emprenedor i la inserció en el món laboral.
Els dos tipus de competències es treballaran amb l’objectiu de relacionar les investigacions i la pràctica en les aules universitàries i escolars.
Els objectius específics seran els següents:
- Aplicar i avaluar en tots els cursos dels graus d’educació infantil i primària, Actuacions que han mostrat el seu èxit a la Universitat (AEU) basades en la investigació i utilitzades en les millors universitats, encaminades a millorar l’aprenentatge de les competències científiques del nostre alumnat.
- Ajudar els alumnes del grau d’educació infantil i primària a desenvolupar les competències relacionades amb l’emprenedoria en dos sentits: han de ser capaços de formar els seus futurs alumnes de les escoles en emprenedoria i han de poder crear projectes que demostrin que són emprenedors.
- Elaboració de projectes innovadors per part dels alumnes universitaris tenint en compte les últimes investigacions i orientats a la formació dels alumnes de les escoles en l’esperit emprenedor.
Aquests objectius específics es treballaran alhora en diverses assignatures i en tots els cursos dels graus d’educació infantil i primària. Es tracta de demostrar com milloren aquestes competències si s’entrenen algunes habilitats.
S’elaboraran rúbriques per avaluar el grau de desenvolupament de les competències d ‘”aprendre a investigar” i “aprendre a emprendre”, en aquest últim cas en base a quatre indicadors principals: autonomia personal; lideratge de grups i treball en equip; innovació, investigació i creativitat; capacitat d’emprendre a nivell educatiu, social i empresarial.
Els resultats esperats són de cinc tipus: d’una banda la millora de les competències que es treballen; en segon lloc la millora de la vinculació universitat-escola i de la vinculació entre acadèmics i professionals; en tercer lloc, la millora de la formació i aprenentatge en col · laboració de tots els agents implicats: alumnes i professors universitaris, alumnes i professors de les escoles, experts en AEU i en emprenedoria; en quart lloc la creació i difusió del coneixement entorn de les dues grans àrees treballades (innovació i emprenedoria); finalment, la millora del prestigi de la professió docent, objectiu principal del projecte ARMIF.