L’objectiu de l’estudi va ser “Elaborar una guia per al disseny de l’avaluació per competències basada en l’estudi de les actuacions d’èxit”. La realització inclou un estudi de casos múltiple des de la perspectiva qualitativa. La mostra, seleccionada sota criteri de màxima variació i consulta a experts, es va conformar amb 54 persones vinculades a 9 titulacions del territori espanyol. Els instruments que s’hi van aplicar van ser entrevistes individuals i col·lectives, grups de discussió, notes de camp i observació directa.
La identificació dels casos que desenvolupen en forma avançada avaluació per competències va ser complexa, perquè els graus es troben implantant el primer any i es fa difícil accedir a les valoracions quan el procés encara no està acabat. Per això, en molts casos es va acudir a programes formatius experimentals en la implantació de l’Espai Europeu d’Educació Superior (EEES).
Les condicions identificades d’èxit es relacionen amb la cultura innovadora de les titulacions i amb estratègies institucionals de suport a la innovació. S’han identificat bones pràctiques d’avaluació i s’obtenen criteris fonamentals que afavoreixen l’avaluació per competències construïdes i consensuades per professorat expert. Finalment, el mateix estudi de casos i la realització dels seminaris d’experts han esdevingut instàncies de sensibilització, difusió i creació de coneixement.