Desenvolupament de Comunitats d’Alfabetització Múltiple en Los Navíos, Santiago de Xile, per a la prevenció de situacions de vulnerabilitat

Imagotipo CRIEDO
Entitat finançadora: Vicerrectorado de Relaciones Internacionales, UAH
Data d'inici: 01/01/2009
Data de finalització: 01/01/2009
Coordinació: Universidad de Alcalá de Henares (UAH)
Finançament global: 11.978
Referència: 16/2010-UAH

Amb aquest projecte volem facilitar processos d’alfabetització en una comuna de Santiago de Xile (Xile), prenent en consideració les necessitats de la població infanto-adolescent que atienda el centre comunitari dels Navís. El projecte de cooperació està orientat a dinamitzar i consolidar comunitats de pràctiques, que s’orienten a desenvolupar l’alfabetització múltiple o multimodal (véase la deserció escolar i els baixos índexs de rendiment de la població escolar que s’assenyala en el diagnòstic social i educatiu), afavoreix. la cohesión social y el tratamiento de diversos temas que aglutinan los tres ejes vertebradores de la acción socio-comunitaria del centro (Promoción de Derechos, Eje de Intervenciones Preventivas –alfabetización escolar-, Eje de Iniciativas Transversales –salud y género-).

Tomando com a referència els treballs de Bautista (2007, 2009, 2010), es tractaria en una primera fase de formar els agents socio-comunitaris per proporcionarles eines i continguts per al desenvolupament de comunitats de pràctiques, tal i com la planta de l’autor anteriorment. citat. Per a una segona fase, treballar amb els grups de nens i adolescents una alfabetització múltiple, aprofitant els seus interessos (grupos de rock, hip hop), de tal manera que paulatinament es va consiguiendo:

  • Una alfabetització entendida com el desenvolupament de capacitats i destreses per a la lectura i l’escriptura, així com la utilització d’altres sistemes de representació. Aquest objectiu es justifica per la necessitat d’atendre a consolidar pràctiques formatives que consoliden el llenguatge com a eina fonamental de representació i comunicació, que mitiga les necessitats d’accés al coneixement.
  • I un procés de construcció de grup, en el que els nens i adolescents puguin orientar els seus comportaments, assentant valors i configurant la seva vida social des de referents d’una ciutadania plena en drets i responsabilitats.
Personal associat al projecte:

Laura Rayón (UAH), Carmen Alcaide (UAH), Mario Martín Bris (UAH), Soledad Salinas.

Comparteix a les xarxes: