El passat 18 de setembre es va celebrar la primera reunió del projecte “La Cultura Organizativa Intergeneracional en los centros y equipos de investigación de las universidades españolas” (COIIN), finançat pel Ministeri de Ciència, Innovació i Universitats en la convocatòria “R+D+i Generació de Coneixement”.
Aquesta trobada inicial es va dur a terme de manera virtual i va comptar amb la participació de tots els membres del projecte. Durant la reunió, els participants van tenir l’oportunitat de conèixer-se, revisar els objectius del projecte, assignar responsabilitats i iniciar les activitats planificades. El projecte, que es desenvoluparà entre 2025 i 2027, està coordinat per David Rodríguez i Diego Castro, professors del Centre de Recerca i Estudis per al Desenvolupament Organitzatiu de la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB).
La generació i actualització constant del coneixement científic, així com el consegüent i desitjable desenvolupament tecnològic i la innovació constitueixen variables claus per a l’avanç econòmic i social. No en va, la primera prioritat del Comitè de l’Espai Europeu de Recerca i Innovació (CEEI) és promoure uns sistemes nacionals de recerca més eficaços. El bon funcionament d’un sistema de recerca implica, necessàriament, l’existència de centres i equips de recerca eficaços conformats per personal investigador que respongui als criteris de qualitat i eficàcia establerts en cada moment i àmbit de coneixement.
A les universitats espanyoles, com a institucions que donen aixopluc i cobertura a la majoria dels centres i equips de recerca del nostre país, cohabiten actualment diverses generacions de professorat d’acord amb la seva edat cronològica. La convivència de diverses generacions en una mateixa organització, ja sigui per decisió o necessitat de les pròpies persones o per imposició del sistema social i productiu, suposa, en l’actualitat, un dels majors desafiaments als quals s’ha d’enfrontar qualsevol organització, entre elles, els centres i equips de recerca de les nostres Universitats.
La cultura organitzativa intergeneracional es presenta, així, com un element fonamental per al desenvolupament de relacions més orgàniques, així com per al foment de pràctiques eficaces d’intercanvi de coneixements que portin a potenciar el desenvolupament professional del personal investigador i, en conseqüència, el bon funcionament i rendiment dels centres i equips de recerca que configuren el nostre sistema nacional de Ciència, Tecnologia i Innovació. No obstant això, malgrat tot el que s’ha avançat en l’anàlisi de la dimensió intergeneracional en contextos laborals, són pràcticament inexistents els estudis que aprofundeixen en el concepte de Cultura Organitzativa Intergeneracional, cosa que impossibilita comprendre com les característiques d’aquest tipus de cultura condicionen el funcionament i rendiment dels centres i equips de recerca.
Així doncs, partint de l’experiència acumulada i resultats obtinguts en projectes de recerca anteriors, mitjançant el present projecte tractarem d’analitzar la relació que s’estableix entre la cultura organitzativa intergeneracional i el funcionament i rendiments dels centres i equips de recerca en contextos universitaris. Aquest objectiu de recerca es complementa amb un objectiu d’innovació: Elaborar un model per al foment d’una cultura organitzativa intergeneracional en centres i equips de recerca.
La recerca s’estructura en tres grans fases. Les dues primeres fases, vinculades directament a l’objectiu general 1, plantegen un estudi de casos múltiples que s’aborda des d’una metodologia mixta seqüencial. L’última fase, vinculada a l’objectiu general 2, es planteja des d’una perspectiva qualitativa que ens ajudi a comprendre l’adequació i utilitat de la proposta.
Els resultats obtinguts contribuiran no només a continuar aprofundint i comprenent la dimensió intergeneracional en contextos laborals universitaris, sinó que, específicament, delimitaran i introduiran en aquest àmbit de recerca el concepte de Cultura Organitzativa Intergeneracional, com un element essencial per promoure el rendiment i desenvolupament professional del personal investigador.