Aleix Barrera-Corominas va presentar en el Workshop “Recerca i innovació docent sobre feedback per una avaluació formativa” organitzat per la Universitat Oberta de Catalunya el 24 d’octubre de 2024, una experiència sobre l’ús del feedback entre iguals en l’aprenentatge dels estudiants.
L’experiència es va dur a terme en els Graus d’Educació de la UAB, on els estudiants, en el marc d’una assignatura de primer curs, on els estudiants van elaborar un primer esborrany d’un informe en grups, van donar feedback a un altre grup, i van rebre feedback d’un altre grup; a partir d’aquí van incorporar canvis al propi informe per a millorar el treball final.
Els resultats de la recerca mostren que els estudiants valoren més positivament l’experiència de donar feedback que la de rebre’l. Donar feedback es percep com una estratègia d’aprenentatge útil (M=4.68; SD=1.497) i millora significativament les tasques (M=4.61; SD=1.446). Els estudiants consideren que el feedback ofert és més útil per millorar les tasques dels altres (M=5.11; SD=1.245) que per millorar les pròpies (M=4.89; SD=1.460). A més, donar feedback té una mitjana més alta (M=4.75; SD=0.090) que rebre’l (M=4.63; SD=1.145), i causa més beneficis reportats (t(183)=2.504; p=0.013).
Els estudiants que donen feedback milloren les seves habilitats d’autoavaluació, acceptació d’errors i desenvolupen un sentiment de pertinença. També es destaca que el feedback rebut contribueix al desenvolupament d’habilitats cognitives i metacognitives, incrementa l’aprenentatge actiu i el compromís amb les tasques, i empodera els estudiants en el procés d’aprenentatge.
En conclusió, l’experiència de donar i rebre feedback transforma el rol dels estudiants, millorant el seu compromís amb l’aprenentatge i desenvolupant habilitats socials i professionals. Aquesta recerca subratlla la importància de guiar el procés de desenvolupament i crear oportunitats d’aprenentatge col·laboratiu.