El projecte “Apoyar la inclusión educativa y social de los jóvenes con riesgo de abandonar prematuramente a través de mecanismos de orientación y acción tutorial” ) pretén donar suport a la inclusió educativa i social dels joves amb risc d’abandonament precoç de l’educació i la formació mitjançant el treball col·laboratiu amb els centres educatius i mitjançant mecanismes d’orientació i acció tutorial que comencen per diagnosticar els factors de risc en cada context, l’establiment de xarxes d’aprenentatge centrades en l’abandonament precoç i la identificació d’aspectes de lideratge efectiu a les institucions educatives, alhora que es busca la promoció de centres més inclusius. Es relaciona, doncs, amb la pauta de desenvolupament i implementació de mètodes i pràctiques innovadores per promoure l’educació inclusiva i/o entorns juvenils en contextos específics; més concretament en el marc de l’objectiu específic de promoure l’educació i la formació inclusives i el foment de l’educació dels aprenents desfavorits, fins i tot a través del suport als professors, i als educadors i líders d’institucions educatives per fer front a la diversitat i reforçar la diversitat socioeconòmica en l’entorn d’aprenentatge.
Aquest treball pretén ser una síntesi del Projecte i les seves aportacions més significatives, buscant donar una visió general de tot el que s’ha realitzat i aconseguit, alhora que s’informa dels mecanismes que permeten l’accés al coneixement acumulat. No es tracta només de difondre el Projecte i els seus productes, sinó també incentivar i dotar d’instruments, en forma d’estratègies d’intervenció, a les institucions i agents educatius per millorar els seus processos per fer front a l’abandonament prematur de l’educació, la formació, la temàtica. abordat en el marc d’Orienta4YEL. L’objectiu final és contribuir al repte de lluitar contra l’abandonament prematur. Així, el document pot i s’ha de veure, com una aproximació general a les millores que es poden introduir en les actuacions estratègiques per millorar els processos de prevenció i intervenció contra l’abandonament prematur, a favor d’una educació inclusiva, equitativa i de qualitat. S’aconsella ampliar els aspectes d’interès, partint de la documentació generada i referenciada dins del text.