El text aborda els diferents aspectes de la planificació docent i s’entén com un suport o ajut dirigit als professors en el procés d’enfortir el canvi pretès. La seva pretensió és ajudar els responsables de titulacions i assignatures en la planificació de la docència d’acord amb la filosofia i les directrius del projecte d’integració a l’Espai Europeu d’Educació Superior. Per això, parteix i planteja situacions, i exemples reals, obtinguts de diferents universitats de l’Estat i de l’estranger, que poden ser ampliats a partir de la bibliografia i documents de consulta que es recullen als apartats finals del text.
Entenem, però, que les decisions finals les han de prendre els professors implicats en els processos. Nosaltres, com a autors, només podem i volem ajudar en la tasca col·lectiva de millorar la qualitat de la formació i, indirectament, contribuir al canvi social, cultural i econòmic.
Som conscients que alguns lectors pensaran que fem propostes complicades, que els exigeixen temps i esforç, que els distreuen de les seves importants investigacions per a les que se senten motivats i segurs per atendre situacions complexes, en què no se senten segurs i per a les quals no han rebut formació específica.
Al mateix temps, altres col·legues, especialistes en currículum, poden considerar que simplifiquem massa les coses i acusar-nos de matar Morin i de proposar receptes. .
Tanmateix, ens sentirem molt satisfets si aquesta guia serveix per facilitar la tasca que decideixin emprendre grups de professors i professores per elaborar i dur a la pràctica els nous títols de Grau, Màster o Doctorat, reforçant la seva orientació cap a l’estudiant i la seva vinculació amb la realitat professional. A ells, agraïm, per endavant els suggeriments i les crítiques constructives que vulguin fer arribar als autors una vegada revisat el llibre.