Municipio y Educación: Reflexiones, experiencias y desafíos

Any de publicació: 2011
Autoria: Joaquín Gairín Sallán, Sebastián Sánchez
Editorial: FIDECAP

Aquesta aportació recull reflexions i experiències relacionades amb el treball educatiu al territori de Coyhaique i altres municipis. Més enllà de les contribucions que presenta, representa la defensa i la reivindicació de la participació dels municipis en l’organització i la gestió del servei públic de l’educació. Si bé és cert que l’educació centralitzada ha servit durant molt de temps als processos de generalització de l’escolarització, la seva capacitat d’incidència en la millora de la qualitat educativa és cada cop més qüestionada. I és que no és possible donar les respostes adequades als diversos contextos i situacions que sovint es donen dins d’un país. L’extensió dels processos de democratització social i la necessitat d’una educació respectuosa amb els diferents contextos i més atenta a les necessitats de les persones han promogut els processos de descentralització i, amb ells, els debats sobre la participació municipal en educació i la necessitat de l’autonomia institucional. Com reiteren els informes PISA successius, les escoles funcionen de manera més eficient quan el nivell d’autonomia és elevat i aquest va acompanyat de processos de rendició de comptes. No és un canvi de model sinó, creiem, una necessària evolució de l’existent. Si volem que l’educació també estigui al servei de les persones, cal facilitar models organitzatius que permetin la participació de les mateixes i dels seus entorns propers. El que és important és entendre que els canvis efectius són complexos i resultat de sinergies internes i externes, que més que excloure algú compten amb els recursos de tots. Aquest text entén que, a través de les seves propostes, exemples i valoracions, pot ajudar el debat establert. D’una banda, presenta tres aportacions generals que reflexionen sobre els processos de canvi, el rol dels municipis i el protagonisme dels professors, tot abordant tres nivells de la realitat educativa. D’altra banda, s’organitzen blocs d’aportacions i experiències que fan referència tant a les polítiques i les pràctiques organitzatives a nivell municipal com a les experiències relacionades amb la participació dels apoderats, la millora de la qualitat o les connexions amb l’entorn social. Som conscients que les aportacions són una petita illa dins de les possibilitats i les realitats de l’educació a nivell de municipis, però ens sembla que sistematitzar-les i difondre-les a través d’un text pot ser una manera adequada d’impulsar el debat. Esperem que l‟exemple sigui limitat en el futur.

Comparteix a les xarxes: