Límites y posibilidades de la mejora escolar en el contexto patagónico chileno: el caso de las escuelas de la Comuna de Coyhaique, Región de Aysén, Chile

El present article il·lustra els límits i les possibilitats dels processos de canvi a les escoles municipals de la comuna de Coyhaique, a la Patagònia xilena. Utilitzant els constructes teòrics sobre la millora escolar i les experiències de docents / directius de la comuna de Coyhaique, s'efectua una anàlisi qualitativa sobre els processos de canvi que es desenvolupen en aquestes institucions educatives a l'hora d'implementar una millora educativa, en aquest cas concret , la intervenció d'un programa de formació docent i competències directives [2] (Projecte AECID Coyhaique). L'objectiu d'aquest treball és mostrar els condicionants institucionals i contextuals que l'escola, a través de directius i docents, valora com a importants per aconseguir un canvi educatiu. Les dades provinents d'entrevistes a directius / docents de nou escoles municipals de Coyhaique, executades des d'un enfocament socioantropològic descriuen les característiques locals quan es parla de millora institucional i la distància existent respecte de les teories que expliquen el canvi educatiu. L'anàlisi conclou que hi ha factors els quals afavoreixen els processos de canvi en les organitzacions educatives, que són comuns també per a les escoles situades en el context patagónico, com ara: rellevar els processos i resultats de l'ensenyament com a focus principal, propiciar espais per a la reflexió compartida, pensar la institució educativa com un lloc d'organització i formació de professorat, i obrir l'escola cap a l'exterior. No obstant això, els seus efectes varien en la mesura que interactuen amb altres variables contextuals com, la situació geogràfica, les condicions socioculturals i la rigidesa de la normativa xilena en matèria educativa.

Comparteix a les xarxes: