En aquest informe, considerem tant els processos de participació formalitzats com els no formalitzats i espontanis, sempre que facilitin la implicació de les persones en el funcionament i la millora de les organitzacions. També considera els processos de participació interna i externa als centres educatius, així com les regulacions i experiències que es puguin donar a nivell del sistema educatiu. Centre educatiu, sistema escolar i context proper han de mantenir un equilibri dinàmic, no exempt de tensions, que permeti l‟existència de canals de comunicació oberts i operants. Si el centre educatiu s’aproxima i fins i tot s’identifica amb el context, es pot caure en el perill de perdre de vista els objectius i les polítiques del sistema educatiu-escolar i amb això l’atenció a necessitats més generals que les estrictament locals. Si, per contra, l’escola s’aproxima i s’identifica amb el sistema educatiu, la seva funcionalitat per als discents es pot perdre o si més no disminuir-ne la prestància. Ara bé, l‟existència de canals reals d‟influència només és possible quan tractem de processos que relacionen elements en peus d‟igualtat. La relació de lescola amb el seu entorn intern i extern només serà real, en aquest sentit, si va acompanyada de processos de participació que permetin plantejar i discutir obertament les contradiccions. En tot cas, ens interessa conèixer els processos de gestió vinculats a les activitats de participació que es realitzen, entenent-ne la gestió com el conjunt d’operacions i procediments que s’utilitzen per dur a terme una idea, resoldre una problemàtica o administrar una realitat. De tota manera, la seva realitat en el camp de la participació és molt particular als contextos per la quantitat i la varietat de variables que influeixen en cada cas concret. Parlem, per tant, de la realitat de la participació en aquest text, presentant, comentant i valorant l’organització i el desenvolupament dels processos de participació en els centres educatius no universitaris. Es tracta d’analitzar els sistemes de participació establerts formalment, però també els mecanismes de participació no formals i informals i que també poden ser importants i significatius.
La participación de los diferentes actores en la gestión educativa en Iberoamérica
Any de publicació: 2023
Autoria: Joaquín Gairín Sallán, Marisol Galdames Calderón
Editorial: EDO-Serveis-Universitat Autònoma de Barcelona