Hacia un modelo educativo de calidad y transformador

Any de publicació: 2017
Autoria: Mario Martín Bris, Eladio Sebastián Heredero
Editorial: Fundación Santillana

Per poder arribar a determinar que un model educatiu és de qualitat i transformador, cal sempre la contribució de nombrosos elements i factors que, tots units i amb finalitats comunes, van interactuant i fent avançar una cosa tan important com és l’educació als països, pensant sempre en la seva rellevància en l’avenç social i econòmic de qualsevol país desenvolupat o en vies de desenvolupament. Les aportacions dels organismes internacionals, com ara ONU, UNESCO, OCDE, OEI, etc., són claus per poder tenir referències internacionals i universals sobre les realitats i tendències a nivell internacional. Les directrius dels governs a cada país, les actuacions de les diferents administracions educatives, nacionals, regionals i locals, són altres de les claus per al desenvolupament adequat i sostenible de l’educació als països. Els plantejaments organitzatius i de gestió a les institucions educatives són claus també en la qualitat dels sistemes; siguin els centres educatius del nivell que siguin, des dels preescolars i infantils, educació bàsica i mitjanes, batxillerats, formació professional o fins i tot a la universitat, on és clau la formació de docents. Les decisions internes, autònomes i descentralitzades sobre l’organització, la gestió i el funcionament, tant en l’àmbit pedagògic com en el pròpiament organitzatius, van configurant un model d’oferta educativa que determinarà els èxits de les comunitats educatives. Estils de lideratge compartit, planificació integral, autonomia pedagògica i organitzativa, clima de treball, cultura de les organitzacions, inclusió escolar, projectes de qualitat i millora, són vies cada cop més compartides en l’oferta del servei educatiu a tots els països que es preocupen per l’educació. Aquests i altres temes fonamentals estan inclosos en aquesta publicació, amb les aportacions de nombrosos i prestigis autors de països diferents d’Iberoamèrica, trobant molt bones anàlisis, reflexions i propostes sobre aspectes tan rellevants com les polítiques d’alfabetització, instruments d’acció en polítiques públiques, escola i família, situació dels alumnes/estudiants i professors en el context educatiu, tendències i models educatius segons els països, la innovació com a repte educatiu i d’acció, atenció a la gent gran des de la perspectiva educativa, gestió descentralitzada i autonomia, avaluació de les institucions i els processos educatius, avaluació pedagògica i pràctica avaluativa, pràctiques docents i desenvolupament professional docent, programes de gestió, processos i resultats, gestió participativa a les institucions educatives, l’atenció educativa i aprenentatge en les etapes prèvies a l’obligatorietat com l’educació infantil, programes clau com els de lectura, propostes psicopedagògiques, tecnologia al servei de la pràctica educativa, formació del professorat a tots els nivells, pensament crític en els programes, propostes i pràctiques sobre una escola de tots i per a tots, l’escola inclusiva i atenció a la diversitat, propostes curriculars per a necessitats educatives especials, treballs sobre sexualitat a l’educació i l’escola, formació inicial i permanent del professorat com a element clau diferenciador dels èxits en educació.

Comparteix a les xarxes: