Fomentando la competencia digital docente en la universidad: Percepción de estudiantes y docentes

Aquest article presenta el projecte "Proposta interuniversitària de formació inicial de mestres en tecnologies digitals". Per elaborar-la, ens plantegem conèixer la percepció d'estudiants i de docents sobre quines necessitats abordar en relació amb les tecnologies digitals i la competència digital metodològica, i quines accions institucionals són preferents per desenvolupar la competència digital docent (CDD). En aquest estudi, utilitzem un disseny d'investigació de mètodes mixtos. Les tècniques i instruments usats han estat l'anàlisi de la documentació disponible, grups de discussió i qüestionaris. La proposta va dirigida a les nou universitats catalanes que imparteixen la formació de futurs docents en els graus de Mestre d'Educació Infantil i Primària. Les principals conclusions apunten cap a la necessitat de vincular la universitat amb la societat, així com d'afavorir un desenvolupament professional de l'professorat universitari i l'alfabetització digital dels seus estudiants fomentant l'aprenentatge col·laboratiu i l'autoria. També, es destaca la importància de prioritzar la comunicació i la col·laboració durant el procés d'ensenyament i aprenentatge usant recursos digitals útils que ho facilitin. Al seu torn, es ressalta l'ètica i la ciutadania digital com una dimensió emergent a considerar en la pràctica educativa. Finalment, s'apunten tres accions institucionals sobre CDD per contemplar en els plans d'estudi universitaris.

Comparteix a les xarxes: