Éxito académico de colectivos vulnerables en entornos de riesgo en Latinoamérica

Any de publicació: 2012
Autoria: Joaquín Gairín Sallán, David Rodríguez-Gómez, Diego Castro Ceacero
Editorial: Wolters Kluwer
ISBN: 978-84-9987-077-9
URL: https://ddd.uab.cat/record/123659

Som conscients que el sector universitari ha deixat el segle XX amb una crisi d’identitat. Aquesta ha estat precipitat per les nombroses pressions exercides a l’educació superior, conseqüència, en gran part, dels grans canvis que afecten la societat en general. A les tensions pròpies d’un canvi de model (universitat d’elits ‘versus’ universitat oberta a tots els ciutadans), s’hi afegeixen les específiques i vinculades als diferents contextos on s’ubica. La universitat cerca una certa internacionalització de l’aprenentatge i de la investigació, alhora que es reclama atesa els interessos locals i nacionals. La preocupació per adaptar la universitat a la nova realitat és creixent i té la seva traducció en la intensificació de trobades per debatre el paper i el funcionament de les universitats. Tots ells diagnostiquen la realitat i presenten opcions relacionades amb una vinculació més gran de la institució universitària amb la realitat sociocultural i econòmica. Les aportacions que componen aquesta publicació s’emmarquen al Projecte ACCEDES , “L’accés i èxit acadèmic de col·lectius vulnerables en entorns de risc a Llatinoamèrica” (DCI-ALA/2011/232), coordinat des de l’Equip de Desenvolupament Organitzacional de la Universitat Autònoma de Barcelona i en què participa activament més de 30 institucions d’àmbit Europeu i Llatinoamericà. El Projecte, alineat amb el desenvolupament de les polítiques educatives actuals de resposta a una realitat insatisfactòria, tracta així d’ajudar a promoure i impulsar polítiques universitàries clares i estables que contribueixin a millores socials substancials, que és el cavall de batalla a la majoria de les societats democràtiques actuals. Malauradament, les institucions continuen reproduint desigualtats i no sempre són un factor de cohesió social. S’oblida, en aquest context, que les institucions són estructures socials creades en i per a la societat i que, sobre això, alguna cosa haurien de fer. A aquesta finalitat obeeix el text següent, que recull la proposta i els resultats més significatius del Projecte ACCEDES en el seu primer any de funcionament que es poden completar amb una visita a la web del mateix. El primer capítol presenta el disseny del projecte i les dades més rellevants del seu desenvolupament durant el primer any de vida. El segon capítol situa la problemàtica tractada i procura clarificar el vocabulari, els enfocaments i l’opció adoptada. Són els capítols III i IV els que sintetitzen els informes realitzats pels diferents països sobre la transició per la universitat dels estudiants vulnerables, mentre que el capítol V presenta eines per al diagnòstic i la identificació de col·lectius vulnerables. Finalment, els capítols VI, VII i VIII recopilen estratègies dintervenció, referències i bones pràctiques que poden orientar lelaboració de programes d’intervenció.

Comparteix a les xarxes: