La tutoria ha d’anar més enllà de la resolució de dubtes sobre una matèria determinada i assumir una concepció d’orientació més àmplia que prengui en consideració aspectes acadèmics, personals i professionals. Les dificultats dintegració i adaptació que suposa per a alguns alumnes la transició de la secundària a la universitat; l’elecció de matèries optatives; els itineraris curriculars; les pràctiques a diferents institucions; el desenvolupament professionals de lalumnat i la seva autoestima, autoconeixement, autodesenvolupament i autorealització, entre altres qüestions, han de poder afrontar-se des de lacció tutorial, considerant que qualsevol alumne i persona té unes necessitats educatives que shan datendre, sigui quina sigui una índole.
El llibre que es presenta pren com a propòsit presentar alguns elements relacionats amb la tutoria universitària. Recull aspectes de naturalesa diversa recopilats per l’Equip de Tutories del grup EDO. En aquest sentit, fa un repàs sobre els diferents moments clau de la transició dels estudiants per la universitat, alhora que presenta algunes modalitats de tutoria poc practicades. El pla dacció tutorial ha de situar-se aquí com un document de síntesi de les decisions que a nivell institucional es prenen sobre els formats, continguts que han dadoptar els processos de tutoria i dorientació dirigits als estudiants.
La seva finalitat no és tant l’anàlisi crítica de la realitat i la presentació d’estudis específics sobre aquesta, com proporcionar algunes informacions i eines perquè les universitats, les titulacions o el professorat puguin avançar en aquesta temàtica. Per això es prioritza els esquemes i les exemplificacions, alhora que s’evita un llenguatge excessivament tècnic i d’especialistes. Creiem que així pot servir de més ajut per a la innovació i el canvi de la tutoria universitària.