Aquesta edició en format íntegrament virtual es celebra en paral·lel a la XVII Conferència Iberoamericana d’Educació Iberoamericana, organitzada per la Societat Pedagògica Espanyola (SEP) i la Universitat de Santiago de Compostel·la. El tema principal d’ambdós congressos és l’Educació en xarxa: realitats diverses, horitzons comuns.
La World Education Research Association (WERA) és una de les principals associacions nacionals, regionals i de recerca en educació especialitzada dedicades a compartir beques, desenvolupar xarxes i donar suport mutu a la creació de capacitats. Cada any, WERA celebra un congrés conjuntament amb una associació que en sigui membre, i aquest any ho ha fet amb la SEP. El congrés WERA busca presentar investigacions que incloguin més d’un país o que siguin comparatives, interculturals, internacionals o transnacionals en la seva conceptualització, abast o disseny.
La Dra. Georgeta Ion participa a WERA 2021 coordinant, juntament amb Chris Brown (UK), el simposi titulat “Maximizing the impact of educational research in practice: role of researchers – practitioners collaboration”. El simposi parteix des de l’àmplia varietat d’estudis que identifiquen la relació entre la investigació i la pràctica i l’aparició de pràctiques basades en l’evidència de la investigació. En aquesta línia, s`utilitzen metàfores com a “llacuna” (Vanderlinde i van Braak, 2010) o “pont de recerca i pràctica” per identificar tant les barreres com els facilitadors d’una implementació reeixida de la pràctica basada en l’evidència (Cain, 2018).
Les iniciatives locals o els programes governamentals de diversos països promouen l’ús de proves de recerca per part de professionals de diferents sectors com a forma de maximitzar l’impacte social de la investigació educativa (Brown i Poortman, 2017 entre d’altres). La col·laboració entre universitats i professionals es veu com una eina útil per millorar el nexe de recerca-pràctica. Tot i que s’ha dedicat molta atenció acadèmica a les xarxes i col·laboracions escolars (Zeichner, 2010, McLaughlin i Black-Hawkins, 2007, Smedley, 2001), s’ha prestat menys atenció als mitjans pels quals els professionals i els investigadors treballen junts.
El simposi inclou els resultats d’investigacions realitzades en cinc països (Regne Unit, Espanya, Eslovènia, Romania i els Països Baixos) ) basant-se en una conceptualització comparativa i internacional d’investigadors i professionals que treballen junts. El nostre objectiu és entendre millor la mecànica d’aquesta col·laboració i les condicions que maximitzen l’impacte de la investigació educativa a la pràctica. Els cinc treballs presentats ofereixen una perspectiva ecològica, centrada en el paper dels investigadors, professors, responsables polítics i educadors de museus a l’hora de construir una col·laboració eficaç.
Tota la informació del Congrés aquí.