El TFG esdevé un element clau en la formació inicial dels mestres que suposa no només un repte per aquests futurs mestres, sinó també per a les Facultats, centres, àrees d’especialització i professionals involucrats.
En aquesta línia és important que els TFG connectin amb la realitat educativa., i per això han de donar resposta a les necessitats educatives, analitzant i proposant millores de les pràctiques escolars. Millorar la qualitat dels TFG en la formació inicial dels mestres requereix plantejar respostes a aquestes necessitats educatives i atendre a múltiples aspectes vinculats amb el disseny –orientació i tipus de treball−, desenvolupament i seguiment −figura del tutor/a, tasques coordinades entre diferents agents, activitats formatives associades al seguiment del procés d’elaboració del TFG, establiment d’un seguiment pautat del treball− i l’avaluació–criteris, mecanismes i instruments d’avaluació− dels TFG. S’ha de contemplar el TFG no només com un producte final, sinó com un procés d’aprenentatge en la formació inicial per a la recerca dels mestres.
La Facultat de Ciències de l’Educació de la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB), conscient d’aquestes exigències i fruit de la preocupació per a la millora dels TFG sorgida en reunions de les unitats, departaments, COA, etc., i també com a resultat del procés d’acreditació de les titulacions de la Facultat per part de la Comissió d’Avaluació Externa, va crear al curs 2016- 2017 un grup de treball per a la millora del TFG.
Considerem que treballar en la millora de la qualitat dels TFG implica parlar, entre d’altres aspectes, de: contemplar actuacions d’acompanyament i seguiment; impulsar de metodologies d’aprenentatge que fomentin la recerca i la connexió amb situacions del món real; o construir evidències d’aprenentatge i mecanismes i instruments d’avaluació basats en situacions reals.
Amb la finalitat de millorar la qualitat dels TFG als graus d’Educació Infantil i Primària de la Facultat de Ciències de l’Educació de la Universitat Autònoma de Barcelona, els objectius del projecte són:
- Elaborar el mapa de necessitats dels processos implicats en el disseny, desenvolupament i avaluació dels TFG.
- Vincular el TFG amb la pràctica escolar i la recerca.
- Facilitar el processos d’acompanyament, seguiment i tutorització de la tasca que l’alumnat ha de desenvolupar procurant espais d’interacció, aprenentatge i consens entre l’alumnat, els agents universitaris i l’escola (figura dels/de les tutors/es).
- Definir criteris i mecanismes d’avaluació de la tasca que l’alumnat ha de desenvolupar en el marc del TFG.