El projecte pretén validar una proposta de gestió de la seguretat a centres educatius a partir de la construcció d‟un model i de la validació d‟un instrument que permetria l‟autoavaluació dels riscos per part dels centres educatius. L’aplicació de l’instrument, i l’emplenament electrònic, facilita el diagnòstic general de la seguretat integral als centres educatius, així com un diagnòstic particularitzat amb la delimitació d’estratègies dirigides a la prevenció dels riscos ia la millora de la seguretat, a partir de la identificació de les debilitats que presenten els centres.
El plantejament del projecte parteix dels resultats de la investigació “La seguretat als centres educatius de Catalunya” realitzada pel Grup EDO amb el suport del Departament d’Educació de la Generalitat de Catalunya, i posteriors estudis realitzats amb el suport de la Fundació Mapfre. Els resultats han de permetre dissenyar un Model i el Qüestionari EduRisc (encara provisional) per al diagnòstic de la situació actual dels centres en matèria de seguretat integral, posant en relleu les principals fortaleses i debilitats dels centres participants i recollint un conjunt de propostes per a la millora de la seguretat i dels instruments utilitzats.
La mostra proposada tracta de complementar i validar definitivament el model, mitjançant la seva aplicació a 48 centres educatius. Així mateix, es pretén informatitzar el model i l’instrument, analitzant-ne la utilitat, alhora que es complementa el marc de riscos dels centres educatius des del punt de vista de la seguretat integral, i es fan propostes per a la millora.
L’objectiu general del projecte és elaborar i validar un model i instruments per a l’autoavaluació de la gestió de la seguretat integral als centres educatius; es concreta amb els que es presenten a continuació, com a objectius específics:
- Operativitzar les variables i els indicadors que configuren un model de seguretat integral per als centres educatius.
- Dissenyar un instrument d’autoavaluació de la seguretat integral.
- Validar un instrument mitjançant experts i la seva aplicació a centres educatius.
- Delimitar una guia d’ús i aplicació del model per a l’autoavaluació de la seguretat integral.
- Informatitzar el model i el procés d’aplicació
- Verificar la validesa i la utilitat de l’aplicació informàtica.
- Elaborar un decàleg de mesures concretes per impulsar l’aplicació del model.
- Derivar propostes de millora de la seguretat integral a centres educatius, a partir de les conclusions de l’estudi.