L’accés i la permanència a la universitat continua sent un repte important per als sistemes universitaris i les institucions que els componen. Sovint es relaciona amb la qualitat de la formació, es fa servir com un indicador important de l’eficiència institucional i es relaciona amb l’equitat. . Particularment, preocupa la incidència que determinades maneres d’organitzar i desenvolupar la formació puguin tenir sobre les possibilitats reals que estudiants vinculats a col·lectius vulnerables (indígenes, dones, discapacitats, minories, emigrants, col·lectius amb un baix IDH, estudiants de zones rurals i no habituals, entre d’altres) acabin els estudis universitaris. I és que la promoció a través de la formació se segueix considerant un factor important de mobilitat social i un instrument més per millorar la cohesió social necessària. Aquesta aportació recull els informes nacionals que s’han realitzat sobre els sistemes d’accés i permanència en educació superior a països de Llatinoamèrica, incloent-hi també les realitzacions d’alguns europeus. Són la síntesi del més significatiu de prop de 20 Informes i el resultat de l’activitat desenvolupada en el projecte ACCEDES, la finalitat del qual és “Millorar l’accés, la promoció i l’egrés de col·lectius vulnerables en entorns de risc dexclusió social a Llatinoamèrica”. Es completa sí un conjunt de publicacions focalitzades en processos d’orientació i tutoria universitària centrats en grups vulnerables, que busquen difondre el coneixement existent alhora que animar i donar suport als processos d’intervenció dels gestors i del professorat universitari. Esperem que el vostre contingut serveixi al propòsit esmentat i contribueixi a millorar l’equilibri entre qualitat i equitat en els sistemes universitaris.
Los sistemas de acceso, normativa, permanencia y estrategias de tutoría y retención de estudiantes en educación superior
Any de publicació: 2015
Autoria: Joaquín Gairín Sallán
Editorial: Wolters Kluwer