Estratègies empresarials sostenibles a les pimes: els seus antecedents i conseqüències organitzatives
Aquesta investigació doctoral aborda la Sostenibilitat Mediambiental (SM) a les Petites i Mitjanes Empreses (PIMES), les principals entitats empresarials que generen la major part de l'ocupació a l'economia d'un país. La investigació examina els antecedents i les conseqüències de les estratègies empresarials de SM en el context de les PIMES, centrant-se en la realitat que viuen les pimes espanyoles. Principalment, es tracta de comprendre la seva realitat, abordant els seus factors, condicions i obstacles que incideixen en l'aplicació dels SM a la seva activitat empresarial a través d'entrevistes en profunditat a directius de Pimes -18 a Espanya i 29 a Xile-. Els resultats de la recerca qualitativa mostren que les pimes tenen un coneixement limitat sobre les pràctiques de l'economia circular (EC), on les empreses tenen una perspectiva reactiva i sense prendre riscos sobre les activitats mediambientals. A més, la manca de pressió del client en aquests temes reforça aquest comportament. Un altre aspecte és que la regulació ambiental i els sistemes de gestió de residus no s'adapten a la realitat de les pimes. Les principals diferències entre Espanya i Xile són: 1) El nivell de coneixement de l'AC de les PIMES és més gran a Espanya i se centra en pràctiques més baixes d'AC, 2) Les PIMES espanyoles tendeixen a ser més sostenibles ambientalment en comparació amb les PIMES xilenes més conservadores, i 3) A Espanya, les PIMES es limiten a complir amb la normativa ambiental; la traçabilitat és el problema més gran (mentre que, a Xile, la regulació ambiental està en fase d'implementació gradual). Tot i això, les PIMES no tenen por d'aquestes regulacions a causa de la falta històrica d'inspeccions. D'ara endavant, aquesta investigació proposa un model per analitzar la relació entre els processos d'aprenentatge de la CE i les conseqüències organitzacionals. El model va ser testejat usant un Model d'Equacions Estructurals (SEM) d'una mostra de dades de 205 directius de PIMES xilenes enquestades. Els resultats mostren que l'orientació a l'aprenentatge i l'aprenentatge organitzacional incideixen positivament en l'adopció de l'AC, on l'antiguitat de les empreses té un efecte moderador que requereix més investigació. A més, l'AC té un efecte positiu en els avantatges competitius i el desenvolupament del mercat. Tot i això, els resultats mostren que les pràctiques d'AC estan ancorades en nivells baixos de circularitat. Aquesta tesi contribueix a la literatura amb una visió concreta sobre els factors i les conseqüències de l'adopció de SM a les PIMES. Les troballes d'aquesta investigació contribueixen als responsables de la formulació de polítiques i els professionals per implementar-les.